”Där nånstans bör Lufthansa ha insett att de satt i skiten och messade det storslagna erbjudandet om något att äta för tio euro mot uppvisande av boardingkortet”
Som Travel News självutnämnde skidreporter (chefens Cavlingsvängar gör sig bäst i det numera nedlagda skånska alpincentret Vallåsen) hamnade jag mitt i den tyska strejken. Det blev en intressant test på Lufthansa.
Efter att SAS system hakat upp sig två gånger bokade jag Salzburg med Austrian, ägt av Lufthansa i likhet med Swiss och Eurowings, som tog oss ner till Alpernas fot, fast reklamen säger ”Salzburg – i hjärtat av Alperna”. Hemresan till Arlanda med Lufthansa via Frankfurt var bokad till i dag.
Hyrbil till Val Gardena och sedan Cortina, solen sken och den lilla snö som fanns kvar i pisterna blev sorbet redan till lunch, men vi har ju själva ställt till med klimatkrisen.
Vid en sen middag i Pass Thurn ovanför Kitzbühel i torsdags kom första messet från Lufthansa: ”LH 1103 SZG-FRA 27Mar cancelled”. Ingen förklaring, bara en länk till Elisa – Lufthansas chat assistent.
Avvaktade ombokningsbesked som inte kom. Vid frukost i fredags kom nästa mess: ”LH806 FRA-ARN 27Mar cancelled”. Ingen förklaring, ingen ombokning. Dags för ett allvarligt samtal med Elisa.
Googlade först fram bakgrunden:
Fackförbundet EVG, som organiserar många anställda inom tågtrafiken, och förbundet Verdi som företräder anställda på flygplatser, i hamnar och inom lokaltrafik kallar 350 000 anställd till endagsstrejk i dag. De kräver 12 procents lönelyft som kompensation för inflationen.
Sånt händer, men stora Lufthansa borde väl kunna boka om sina kunder till bolag som inte mellanlandar i Tyskland. Elisa löser det lätt, tänkte jag i min enfald.
Unga Elisa var chatsnabb att svara. Hon klagade över att så många hörde av sig, men kunde bara beklaga att hon inte hade några besked att ge.
Eftersom det regnade i Alperna i fredags rullade vi ner till Salzburgs flygplats. Austrian som vi bokat med borde kunna lösa det på plats. Men bolaget hade ingen representation på landets tredje största flygplats. Personalen i flygplatsinformationen kunde bara ta fram de telefonnummer jag själv redan hittat på nätet och biljetten.
Efter ett antal obesvarade försök svarade Austrian i Wien till sist och kunde hitta en ombokning redan nästa dag med Lufthansa via Frankfurt till Arlanda. Där rök två dagars semester.
Lämnade hyrbilen intakt i god tid nästa dag, checkade in och väntade på LH1105 till Frankfurt, där vi skulle ha trekvart på att hitta gate A17 och LH804 till Arlanda. Höll tummarna för att det inte skulle bli försening.
Det blev det. En timma före avgång meddelades att LH1105 var 25 minuter försenad. Med raska steg skulle vi nog ända klara transit i Frankfurt.
Klockan 14.21, fyra minuter före planerad ordinarie avgång, plingade det till i mobilen. ”LH1105 cancelled”. Jag rekommenderades att prata med Elisa eller själv hitta en lösning medan Lufthansa letade efter alternativ.
Jag sket högaktningsfullt i frk Elisa och gick till avgångshallens infodesk, som inte visste mer än vår förvirrade skock svenskar. Vi lotsades ut, fick tillbaka vårt incheckade bagage och baxade skidor och väskor till en incheckningsdisk där två stackars damer inte fått några besked från Lufthansa. De rekommenderade oss att vänta. Eller åka in till Salzburg igen och hitta ett hotell.
Kröp till korset och chattade med Elisa igen, som inte kunde hitta någon lämplig ombokning. Såg att Norwegian hade en sen flygning till Arlanda 21.45. Bad damerna vid desken boka om oss till den, men fick svaret att Lufthansa inte har avtal med Norwegian.
Då bokade jag själv hustrun och mig på Norwegian för drygt 7 000 kronor. Det ska bli intressant att se om Lufthansa ersätter utlägget. Och hur de ser på att stjäla två dagar av vår semester.
Väl i norrmännens trygga famn gick vi till flygplatskrogen och tog en schnitzel och en, nej ärligt talat två, öl. Då plingade Lufthansa och meddelade att LH804 från Frankfurt till Arlanda var försenad till 18.15. Kul för den som sitter fast i Salzburg.
Där nånstans bör Lufthansa ha insett att de satt i skiten och messade det storslagna erbjudandet om något att äta för tio euro mot uppvisande av boardingkortet. I Frankfurt.
Tänker osökt på historien om Lufthansa som får motorstopp mitt ute över Atlanten och kaptenen säger: ”Amerika är 210 mil bakåt, Irland 190 mil framöver. Och till er som inte kan simma – tack för att ni flyger Lufthansa”.
De är stora, tyskarna, och större lär de nog bli. Men en liten tuva…eller endagsstrejk kan ställa till mycket . Särskilt när den slår mot de växande flygnaven som Frankfurt, då drabbas matarlinjerna från avkrokar som Stockholm eller Salzburg.
Och ja, Norwegian tog oss hem punktligt till Arlanda strax efter midnatt på lördagen.