”Konventionella värderingsverktyg återspeglar inte tillgången, dess historia eller potentiella framtid”
Storklubbarna är storföretag i underhållnings- och eventbranschen. Spelresultat är en sak, med biljettintäkter. Tv-rättigheterna en annan, liksom merch – halsdukar, koppar, lakan och allt möjligt annat med klubbens emblem. Och framgångar på planen ger klirr i kassan för stadens besöksnäring. Hotellnäringen i Gävle är till exempel redan oroad av att Brynäs åker ur hockeyns förstaserie.
De amerikanska bröderna Glazer som ägt Manchester United sedan 2005 sägs ha gjort en värdering på så mycket som 6 miljarder pund (76 miljarder kronor).
Ett Qatariskt konsortium, å ena sidan och den brittiske miljardären Jim Ratcliffe å den andra ska i veckan ha höjt sina bud på, rapporterade Bloomberg News.
Qatar-gruppens öppnade försiktigt med en värdering av klubben till cirka 4,5 miljarder pund (57 miljarder kronor). Fler aktörer kan komma in i budstriden.
Med en värdering på 6 miljarder pund skulle det bli det i särklass dyraste förvärvet av en Premier League-fotbollsklubb. Och det motsvarar mer än 10 gånger Manchester Uniteds intäkter under året som slutade den 30 juni 2022. Amerikanska miljardären Todd Boehly och Clearlake Capital betalade cirka sex gånger omsättningen i maj förra året för Chelsea Football Club.
Manchester Uniteds börsnoterade aktier i New York har stigit 27,5 procent under processen, vilket ger företaget ett börsvärde på 5,1 miljarder dollar.
Ett pris på 6 miljarder pund förefaller nästan omöjligt att motivera. Men chansen att äga en idrottsinstitution med supportrar runt om i världen återkommer inte så ofta.
Konventionella värderingsverktyg återspeglar inte tillgången, dess historia eller potentiella framtid, säger Rob Wilson, som är specialiserad på fotbollsfinansiering vid Sheffield Hallam University till Bloomberg. Han räknar med att klubben kommer att sälja för 6 till 8 miljarder dollar, inklusive kostnaden för att skriva av skulder och bygga om arenan.
Men intresset för att försöka köpa klubben kan bottna också i andra orsaker. Att knyta ett varumärke till en populär sporttillgång kan hjälpa till att avleda uppmärksamheten från mindre attraktiva aspekter, en imagehantering som kallas ”sporttvätt”.
Greenpeace har kallat Manchester United-försäljningen för ett ”smutsigt derby” på grund av de ledande budgivarnas kopplingar till fossila bränslen.
Men det kan också finnas ekonomiska skäl för en sådan värdering. Manchester United har en oöverträffad global fansskara på 1,1 miljarder människor, och har det överlägset största digitala fotavtrycket i Premier League.
Klubben genererar motsvarande cirka 67 cent per följare och år. Lägg till ytterligare 67 cent och det är redan en affär på 1 miljard dollar per år.
Om en sådan uppgång verkar svår att föreställa sig med tanke på klubbens svaga senaste historia, kommer Bloomberg med en påminnelse: Premier Leagues skapande och efterföljande uppgång till global dominans drevs till stor del drevs av en tidigare revolution inom kommunikationsteknik: satellit-tv.