Annons:

Premium

Snabb flygåterhämtning ställer nya miljökrav och väcker flygskam

Det finns en snabbt krympande möjlighet att begränsa globala uppvärmningen till 1,5 grader, konstaterade FN:s klimatpanel IPCC igår. Men även om FN tror att koldioxidkompensation kan bidra till att minska flygbolagens utsläpp, finns det stora skeptiker hos flygbolagen mot det som en effektiv lösning för flygrelaterade föroreningar. Text: Janne Sundling

“Global SAF-produktion beräknas täcka bara 2 procent av det globala flygets bränslebehov till 2025”

Ökad flygtrafik förväntas utlösa globala utsläppskrav för flygbolag redan nästa år. Ett FN-lett system strävar efter att begränsa utsläppen från internationella flygningar till 85 procent av 2019 års nivåer under den första fasen av dess Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (CORSIA) som börjar nästa år, skriver resesajten Skift. De tror att den snabba återhämtningen sätter fart på debatten om ”flygskam” igen.

85 procentströskeln förväntas passeras någon gång under 2024 baserat på nuvarande trafikåterhämtning, säger internationella flygorganisationen IATA till Reuters.

Att bekämpa flygföroreningar är nyckeln till kampen mot klimatförändringen eftersom flyget genererar ungefär 3 procent av de globala utsläppen. När trafiken återhämtar sig efter covid-19-pandemin ökar pressen att söka alternativ med lägre koldioxidutsläpp.

När teknologier som elektriska och vätgasdrivna flygplan är fortfarande oprövade, och hållbart flygbränsle (SAF) bristfälligt och orimligt kostsamt, köper flygbolag in sig i föroreningsminskande projekt som att plantera träd för att kompensera för sina utsläpp.

Även om CORSIA:s första fas är frivillig, blir det obligatoriskt 2027.

Enligt CORSIA skulle transportörer från mer än 100 deltagande länder behöva kompensera för stigande utsläpp över 85 procent av 2019 års nivåer.

“Ett FN-lett system strävar efter att begränsa utsläppen från internationella flygningar till 85 procent av 2019 års nivåer”

Med teknologier som elektriska och vätgasdrivna flygplan som fortfarande är oprövade, och hållbart flygbränsle (SAF) bristfälligt och orimligt kostsamt, köper flygbolag krediter i föroreningsminskande projekt som att plantera träd för att kompensera för sina utsläpp.

Det kostar mindre än SAF, men sänker inte flygbolagens faktiska utsläpp.

Även om CORSIAs första fas är frivillig, följer flygbolag från deltagande länder den. CORSIA blir obligatoriskt 2027.

Flygbolag köper för närvarande koldioxidkrediter frivilligt. Enligt CORSIA skulle transportörer från mer än 100 deltagande länder behöva kompensera för stigande utsläpp över baslinjen på 85 % av 2019 års nivåer.

U.S. Federal Aviation Administration säger att kraven under CORSIA:s första fas kommer att beräknas först 2026. CORSIA godkändes 2016 av FN:s internationella civila luftfartsorganisation (ICAO). ICAO kan inte påtvinga regeringar regler, men dess 193 medlemsländer antar till övervägande del dess standarder.

IATA och stora flygbolag stödjer CORSIA, som undviker ett lapptäcke av regionala utsläppsregler, men vissa chefer har kritiserat det.

United Airlines VD Scott Kirby har kallat det ”greenwashing” och krävt ett slut på det. I stället vill han att branschen ska fokusera på SAF, innovationer som elflygplan och kolbindning.

– För ett flygbolag är det absolut ingen mening att köpa dyra SAF när det faktiskt kan köpa billig klimatkompensation i stället, säger Jo Dardenne, flygchef för Bryssel-baserade Transport & Environment.

“Att bekämpa flygföroreningar är nyckeln till kampen mot klimatförändringen eftersom flyget genererar ungefär 3 procent av de globala utsläppen”

SAF produceras i små mängder från råvaror som matolja och animaliskt avfall och kostar två till fem gånger mer än konventionella jetbränslen. Att öka produktionen för att göra det kommersiellt mer gångbart skulle kräva massiva investeringar, och statliga incitament som skattelättnader.

Global SAF-produktion beräknas täcka bara 2 procent av det globala flygets bränslebehov till 2025, enligt IATA.

– Många flygbolag skulle föredra att minska sina kompensationskrav genom att rapportera SAF-användning, men regeringar har i stort sett inte gjort sin del för att hjälpa till att göra mer SAF tillgängligt, menar IATA.

Flygbolag United siktar fortfarande på netto noll koldioxidutsläpp till 2050 genom i första hand SAF. Men i december förra året var den totala volymen SAF som användes i dess verksamhet mindre än 0,1 procent av dess totala flygbränsleförbrukning.

Ett metriskt ton koldioxidreduktion genom kompensation kostar cirka 10 till 15 USD jämfört med cirka 200 USD genom SAF, sa Uniteds hållbarhetschef Lauren Riley.

På nytt jobb