Vad heter ditt bolags maskot?
Sharni Breinholt Head of Lollo & Bernie Brand & Concept, Nordic Leisure Travel Group / Ving: Lollo & Bernie
Kemal Yamanlar vd, Nazar: Captain Nemo
Johan Söör koncernchef, First Camp: Yessi
Fredrik Rydén, koncept- och eventchef, SkiStar: Valle (om vi benämner honom som vår karaktär och inte maskot då ha står för så mycket mer
Ann-Louise Gül, senior Product & Proposition Manager TUI BLUE & Hotel Concepts, TUI: Bamse
Mikael Elford kommersiell chef, Branäsgruppen: Björnbusen och Björnbusan
När kom denna maskot till er? (Vi söker ett årtal.)
Sharni Breinholt Head of Lollo & Bernie Brand & Concept, Nordic Leisure Travel Group / Ving: Lollo: 1976 / Bernie: 1994
Kemal Yamanlar vd, Nazar: ca 2008
Johan Söör koncernchef, First Camp: 2020
Fredrik Rydén, koncept- och eventchef, SkiStar: 2009 men blev SkiStars gemensamma barnkoncept 2013
Ann-Louise Gül, senior Product & Proposition Manager TUI BLUE & Hotel Concepts, TUI: 1983
Mikael Elford kommersiell chef, Branäsgruppen: 2002
Precisera maskotens målgrupp:
Sharni Breinholt Head of Lollo & Bernie Brand & Concept, Nordic Leisure Travel Group / Ving: 0-7 år
Kemal Yamanlar vd, Nazar: Barn upp till 10 år
Johan Söör koncernchef, First Camp: Främst barn 3-12 år men många fler gäster än så uppskattar Yessi.
Fredrik Rydén, koncept- och eventchef, SkiStar: 3-9 år primärt föräldrar, yngre och äldre syskon sekundärt
Ann-Louise Gül, senior Product & Proposition Manager TUI BLUE & Hotel Concepts, TUI: Barn 0-6 år
Mikael Elford kommersiell chef, Branäsgruppen: Barn 2-12 år
Hur lång utbildning krävs för att arbeta med er maskot?
Sharni Breinholt Head of Lollo & Bernie Brand & Concept, Nordic Leisure Travel Group / Ving: Tidigare erfarenhet av att jobba med barn samt genomfört utbildningen ’Lollo & Bernie School’
Kemal Yamanlar vd, Nazar: Ingår i utbildningsprogram på 2 veckor
Johan Söör koncernchef, First Camp: En vecka
Fredrik Rydén, koncept- och eventchef, SkiStar: Fysiskt gemensam utbildningsvecka 5 dgr samt digital konceptutbildning
Ann-Louise Gül, senior Product & Proposition Manager TUI BLUE & Hotel Concepts, TUI: En dag
Mikael Elford kommersiell chef, Branäsgruppen: En dag
På hur många enheter kan man träffa din maskot?
Sharni Breinholt Head of Lollo & Bernie Brand & Concept, Nordic Leisure Travel Group / Ving: 23
Kemal Yamanlar vd, Nazar: 5
Johan Söör koncernchef, First Camp: 40 platser i Skandinavien varav 32 i Sverige.
Fredrik Rydén, koncept- och eventchef, SkiStar: På alla SkiStars destinationer!
Ann-Louise Gül, senior Product & Proposition Manager TUI BLUE & Hotel Concepts, TUI: 22 hotell
Mikael Elford kommersiell chef, Branäsgruppen: 2
Får er maskot vara överallt på enheten eller ska de hålla sig på ett visst område?
Sharni Breinholt Head of Lollo & Bernie Brand & Concept, Nordic Leisure Travel Group / Ving: Det kan variera lite från koncept och land, men överlag är maskotterna båda här och där.
Kemal Yamanlar vd, Nazar: Där vi vill
Johan Söör koncernchef, First Camp: De flesta organiserade Yessi-aktiviteter sker på ett visst område, men Yessi rör sig överallt och är superpopulär bland gäster i alla åldrar.
Ann-Louise Gül, senior Product & Proposition Manager TUI BLUE & Hotel Concepts, TUI: Överallt
Mikael Elford kommersiell chef, Branäsgruppen: De är överallt men helst i skidbackarna
Vad finns det för framtidsplaner för er maskot?
Sharni Breinholt Head of Lollo & Bernie Brand & Concept, Nordic Leisure Travel Group / Ving: Vi håller på med en expansion för Lollo & Bernie inom flera kategorier, tex. Nya kanaler, mer rörligt material och fysiska lekmiljöer för barn.
Kemal Yamanlar vd, Nazar: På fler hotell, fler sånger (sex stycken idag), ny signaturdans.
Fredrik Rydén, koncept- och eventchef, SkiStar: Överallt där det passar med målgrupp
Johan Söör koncernchef, First Camp: Till sommaren gör vi en spännande satsning med Yessi som inte är officiell än. Även om Yessi är First Camps huvudmaskot har vi totalt i koncernen ett 25-tal maskotar i vårt ”character universe” genom våra övriga dotterbolag Jesperhus och Leksand Resort. I Jesperhus har vi Skandinaviens Disney i form av av hur vi kombinerar fysisk tematisering med maskotar och digitalt innehåll, med Jesperhus YouTube-kanal som snart är uppe i 170 miljoner visningar (störst bland barnfamiljer i Danmark). Det är ett område vi fortsätter satsa på.
Fredrik Rydén, koncept- och eventchef, SkiStar: Idag är vår karaktär Valle en viktig del av vår kommunikation och en stor del av vårt hållbarhetsarbete. Vår mission med Valle är att ”inspirera barn till att lära, röra sig och må bra”, Här kommer vi fokusera all utveckling. Med Valle vill vi göra skillnad på riktigt och fokusera på områdena Hälsa, Miljö och Socialt ansvar.
Ann-Louise Gül, senior Product & Proposition Manager TUI BLUE & Hotel Concepts, TUI: Vi fortsätter hitta på roliga aktiviteter där barnen får träffa Bamse både på våra hotell, i Bamseklubben och i Norden på diverse events.
Mikael Elford kommersiell chef, Branäsgruppen: Oändliga