Bakom förslaget finns kritik mot att Trafikverket vill upphandla fordon av en europeisk vagnprofil. Det innebär att tågen blir smalare och därmed kan även bäddarna bli kortare, från dagens 200 centimeter till 191 centimeter.
Enligt SD skulle även var tredje bädd komma att försvinna från tåget, eftersom man behöver minska antalet bäddar i varje kupé.
De nya tågen ska möta en så kallad lastprofil som är anpassad för att köra på den europeiska kontinenten. Det innebär att tågen blir smalare, och det påverkar bäddarnas längd.
Myndigheten räknar med att kostnaderna för 10 lok och 20 vagnsmoduler (som motsvarar mellan fyra och fem vagnar var) är cirka 3,8 miljarder kronor. Dock kan upp till 19 lok och 36 nya vagnsmoduler upphandlas. Hela kontraktet, inklusive bland annat underhåll, är värt upp till 9,7 miljarder kronor.
Nattågen är tänkta att användas i 30 till 40 år.
– Ska man upphandla nattågsvagnar ska de byggas efter en svensk profil, så att de kan upprätthålla standarden till Norrland. Det är vår hållning i detta, säger Thomas Morell (SD) till Dagens Nyheter.