”Airbnb spenderade bara var femte intjänad peng på marknadsföring”
Airbnb är rätt oförstående till att betala för dyra digitala annonser på Google vilket ger Airbnb en betydande fördel jämfört med rivalerna Booking och Expedia.
Diagrammet visar varje företags försäljnings- och marknadsföringsutgifter i procent av intäkterna 2022 och 2021. Airbnb spenderade bara var femte intjänad peng på marknadsföring, när Booking och Expedia betalar runt varannan intjänad peng.
Nu är de tre är väldigt olika företag, och har olika marknadsföringsmål. Airbnb fokuserar på korttidsuthyrning och gör betydande marknadsföring för att locka nya värdar, marknadsför både Booking och Expedia korttidsuthyrning, men också hotell och flyg.
Marknadsföringsutgifter som en procentandel av intäkterna är inte den heliga gralen i företagens resultat, de talar om onlineresebyråers effektivitet och brister när det gäller att attrahera kunder som inte hittar dem genom gratis Googles sökresultat eller går direkt till sina webbplatser och appar när de vill resa.
Försäljnings- och marknadsföringskostnaderna 2022 | ||
Marknadsföring | % av vinst | |
Airbnb | 1,5 miljarder dollar | 18.04% |
Booking Holdings | 7,8 miljarder dollar | 45.70% |
Expedia Group | 6,1 miljarder dollar | 52.30% |
Försäljnings- och marknadsföringskostnaderna 2021 | ||
Marknadsföring | % av vinst | |
Airbnb | 1,2 miljarder dollar | 19.8% |
Booking Holdings | 4,7 miljarder dollar | 42.7% |
Expedia Group | 4,2 miljarder dollar | 49.1% |
Källa: Skift, Financial filings |
Airbnb lockar runt 90 procent av sin trafik från obetalda sökresultat och besökare som kommer direkt. Därav de små försäljnings- och marknadsföringsutgifterna i procent av intäkterna.
Alla tre företagen noterade nettointäkter 2022: Booking Holdings producerade 3,1 miljarder dollar, Airbnb genererade sin första helårsvinst på 1,9 miljarder dollar och Expedia Group 352 miljoner dollar.
Ändå hade Airbnb högre EBITDA-marginal (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization), ett vanligt mått på lönsamhet. Under 2022 handlade det om 34,6 procent för Airbnb mot 31 procent hos Booking Holdings.
Men Expedia menar att jämförelser mellan företagen kan vara vilseledande på grund av företagets växande business-to-business-partnerskap, som ger en högre andel av försäljnings- och marknadsföringsutgifter.