”Studier har visat att produkter märkta som ”made in Switzerland” säljs till ett pris som är 20 procent högre än jämförbara varor från andra ursprung, där försäljningspriset stiger med upp till 50 procent för lyxvaror
Det 4 478 meter höga berget Matterhorn är en schweiziska symbol och har så varit också för chokladen Toblerone. I stället ska ett mer generiskt berg hamna på paketen, säger ägarbolaget Mondelēz.
”Förpackningens redesign introducerar en moderniserad och strömlinjeformad bergslogotyp som passar in i den geometriska och triangulära estetiken,” säger en talesperson för Mondelēz till tidningen Aargauer Zeitung. Toblerone-förpackningen kommer nu att deklarera att de är ”etablerade i Schweiz”, snarare än ”av Schweiz”.
Schweizisk lagstiftning som infördes 2017 begränsar användningen av den nationella flaggans vita kors på en röd bakgrund, såväl som andra indikatorer på schweizisk härkomst, i livsmedel, industriprodukter och tjänster.
För att livsmedel ska marknadsföra sig som ”made in Switzerland” måste 80 procent av råvarorna komma från landet och merparten av förädlingen ske där. För mjölk och mjölkbaserade produkter är den obligatoriska kvoten 100 procent, med undantag för ingredienser som inte kan hämtas från Schweiz, såsom kakao.
Studier har visat att produkter märkta som ”made in Switzerland” säljs till ett pris som är 20 procent högre än jämförbara varor från andra ursprung, där försäljningspriset stiger med upp till 50 procent för lyxvaror.
Sedan 1908 har Toblerone tillverkats i den schweiziska huvudstaden Bern, vars heraldiska djur – en björn – är gömt inuti Matterhorns bild på förpackningen.
Godbitens namn är en mix av efternamnet på chokladens uppfinnare, Theodor Tobler, och torrone, en rostad mandel-nougatkonfekt som är typisk jultradition i sydvästra Europa.
2016 fick Toblerone rubriker när det ökade klyftorna mellan de triangulära chokladbitarna, förmodligen för att kunna sälja mellanmålet till samma pris men till en vikt reducerad från 170 g till 150 g. Ett år senare minskade Mondelēz också vikten på Toblerone som säljs i Tyskland, med antalet triangulära toppar ner till 11 från 15.
Sådana tilltag gav Toblerone gratis marknadsföring, där försäljningen enligt uppgift ökade trots förmodad upprördhet bland kunderna. De återgick till sin ursprungliga form 2018.
Mondelēz, som har ägt Toblerone sedan 2012, meddelade förra året att man från slutet av 2023 skulle flytta en del av produktionen till sin fabrik i Slovakien, där man även tillverkar chokladmärket Milka som ursprungligen tillverkades i Schweiz.