“Den kollektiva aktivismen från huvudkontorets personal ökar pressen på den nye vd Laxman Narasimhan att lösa den hårda tvisten med Starbucks Workers United”
Hittills har striden mellan Starbucks ledning och cafékedjans personal utspelat sig så att säga på cafégolvet, med serveringspersonalen som agerat. Men nu reagerar också företagets chefer på ledningens agerande.
”Vi älskar Starbucks, men dessa handlingar bryter ned förtroendet för Starbucks ledarskap”, skrev de anställda i ett brev, som skickades till ledande befattningshavare och styrelsemedlemmar och kommer att publiceras på en webbplats på onsdag.
”Moralen är på den lägsta nivån någonsin, och varumärkets rykte och finansiella värde för detta börsnoterade företag är i fara.”
Företagsledningen måste lyssna på sina anställda, menar de.
”Vi tror på Starbucks, vi tror på dess kärnvärden, och vi kräver en återgång till dessa värderingar”, skriver de.
Den kollektiva aktivismen från huvudkontorets personal ökar pressen på den nye vd Laxman Narasimhan att lösa den hårda tvisten med Starbucks Workers United, arbetsgruppen som förra året organiserade några hundra av kedjans 9 000 caféer.
Starbucks har upprepade gånger förnekat att ha brutit mot arbetslagar och sagt att alla påståenden om antifacklig aktivitet där är ”kategoriskt falska”.
Brevet undertecknades av runt 50 tjänstemän, men enligt de som skrivit på representerar de också andra som undanhållit sina namn på grund av rädsla för repressalier. Starbucks sysselsätter cirka 258 000 personer i USA, med 248 000 av dem i butiker, enligt uppgifter från företaget. Resten arbetar inom företagssupport, butiksutveckling, rostning, tillverkning, lager och distribution.
Protestbrevet återspeglar en långvarig frustration hos vissa tjänstemän över Starbucks svar på den fackliga kampanjen, som åklagare har hävdat inkluderade illegala hot och uppsägningar av ett 50-tal aktivister.
Företagets vd har också riktat krav på att de anställda tjänstemännen ska återvända till kontoren efter att ha distansarbetat under pandemin.