”Vi ska vara premium för alla grupper”
Travel News är som enda svenska media på plats i Berlin när Lufthansa presenterar sitt nya program Allegris. En investering på 2,5 miljarder euro som innebär att man kommer att byta flygbolagets 27 000 stolar ombord. Samtliga plan kommer att få wifi ombord och nya underhållningskärmar. I första klass blir det en slags kabiner som påminner om ett hotellrum. I ekonomiklass något mer bekväma stolar.
– Arbetet med att renovera allt kommer vara klart i slutet på 2024, men det mesta kommer att hända redan nu 2023, lovar Jens Ritter i en intervju med Travel News.
Hans mål är att Lufthansa ska stärka sin ställning i segmentet premium, inte bara bland affärsresenärer men också i kategorin fritidsresande. Och på så sätt distansera sig från lågkostnadsbolag som Ryanair och Easyjet. Men att Lufthansas eget lowcost-bolag Eurowings skulle spela i den division håller han inte med om.
– Det är inte ett lågprisbolag utan levererar värde för pengarna. Men det är viktigt att Lufthansa inte blir ett lyxbolag. Vi ska vara premium för alla grupper.
Hur ofta man ska göra en renovering av flottans inredning vill han inte precisera.
– Det är upp till våra kunder att bestämma, men jag hoppas att de kommer uppskatta och älska detta under en lång tid.
Och när köper ni SAS?
– Skratt, det finns inga planer på detta just nu. Det pågår inga förhandlingar eller något sådant. Men om SAS situation skulle bli annorlunda kan det vara intressant, säger Jens Ritter.
Den stora konsolideringen av den europeiska flygmarknaden har i alla fall tagit fart efter covid. Lufthansa planerar att förvärva portugisiska TAP och IAG har precis annonserat att de ska köpa 80 procent av Air Europa för 400 miljoner euro.
– Konsolideringen har kommit igång efter två år med covid. Det var tvunget att bli en paus under tiden som staterna räddade de olika flygbolagen, säger Jens Ritter och tillägger att Lufthansa har betalat tillbaka miljarderna man lånade av tyska staten och att aktierna som förvärvades under krisen nu är sålda.
Jens Ritter pratar mer än gärna om flygbolagets arbete för att bli Co2-fria till 2050. Redan 2030 ska utsläppen ner till hälften och vägen dit går via nya flygplan och att alla gamla plan med fyra motorer ska bort. Man ser också över sin hantering av skräp och väljer lätta material ombord i Allegris-programmet. Flygbolaget köper så mycket SAF-bränsle som möjligt och har börjat med “gröna” biljetter.
– Vi började med detta i Sverige eftersom ni är smartare än alla andra, men nu finns de att köpa i hela Europa, avslutar Jens Ritter.