Annons:

Olivolja i kaffet för att vinna italienarna för Starbucks

Världens största kaféoperatör, Starbucks, har haft en tuff resa med att etablera sig i Italien. Nu tar de till ett knep de hoppas ska imponera på italienarna: I nya Oleato tillsätts olivolja. Text: Janne Sundling

Starbucks har kämpat för att få fotfäste i Italien. Ett land med sin egen kafétradition där folk föredrar en snabb espresso på baren på hörnan i stället för cafékedjor.

Det nya Oleato, som inkluderar en kaffedrink med olivolja ångad med havremjölk, lanseras till en början endast i Italien. Men enligt planerna ska den sedan lanseras i USA, Japan, Mellanöstern och Storbritannien senare i år, förklarar det Seattle-baserade.

Olivolja, en viktig del av medelhavskosten, har hyllats för sina hälsofördelar.

Starbucks öppnade sin första butik i Italien 2018. Butikerna har lockat turister, men de flesta italienare föredrar fortfarande de tusentals mindre, familjeägda kaffebarerna över hela landet.

Howard Schultz, grundaren som startade Starbucks efter sina egna resor i Italien, sa när kedjan lanserades i landet att den ”inte kommer för att lära italienare hur man gör kaffe.”

Kommentarer är stängda.