Annons:

Premium

600 passagerare kräver ersättning i rättsliga processer mot SAS

Flera företag tänker nu föra rättsliga processer mot SAS för sina kunders räkning. Det kommer efter förseningarna under pilotstrejken förra sommaren. Text: Janne Sundling

“EU-domstolen har tidigare slagit fast att flygbolagen ska betala ersättning vid en lagligt anmäld kollektivavtalskonflikt”

Klavs Fischer Nielsen och hans familj hade haft en bra vecka på Korfu. Hemresan till Billund på Jylland gick inte lika lätt. Ett dygn försenade kom de hem. Och Klavs ansökte om ersättning från SAS.

– Det första beskedet från SAS var fyra veckor. Det tycker jag låter väldigt rimligt och om det tog en extra månad. Men sju månader är för mycket, säger han till danska radio- och tv-bolaget DR.

Han valde att kontakta ett företag som specialiserat sig på att hantera missnöjda passagerares ärenden mot flygbolagen mot ersättning. 

– Jag har intrycket att om man är en pytteliten man så kommer man att sopas från bordet, säger han.

Efter att DR uppmärksammat ärendet har flygbolaget beslutat att familjen ska få ersättning.

”Jag förstår att SAS har varit under en enorm press och därför har vi också valt att ge dem längre svarstid på våra krav”

Företaget han kontaktade var Flypenge. De förbereder just nu ett 600-tal ärenden till domstolarna som handlar om förra sommarens pilotstrejk i SAS. Det beror på att SAS fortfarande inte har betalat ut ersättning och återbetalning om resenärerna valt att köpa nya biljetter med andra bolag för att ta sig hem.

Dean Salar, som är vd för Flypenge, säger att det handlar om totalt en miljon som de uppskattar att SAS ska betala.

– Det handlar om väldigt många som inte kom på semester eller inte kunde komma hem. En del har också haft extra utgifter för att de varit tvungna att komma hem i tid för att gå till jobbet eller skolan, säger hon.

EU-domstolen har tidigare slagit fast att flygbolagen ska betala ersättning vid en lagligt anmäld kollektivavtalskonflikt. Det var en pilotstrejk i SAS som var anledningen till ärendet.

– Jag förstår att SAS har varit under en enorm press och därför har vi också valt att ge dem längre svarstid på våra krav, säger Salar.

Hon säger att de givetvis helst undviker att dra SAS inför domstol, men att de känner sig tvungna att göra det eftersom SAS inte svarar.

Ett annat företag har väckt 30 fall mot SAS.

Även andra företag som hanterar ärenden med arga resekunder har valt att gå till danska domstolar. Benedikte Bolvig Lund, juridisk direktör på Flyhjælp, säger att de för närvarande har lämnat in ett 30-tal ärenden, men att det kommer att bli ännu fler.

– Vi tycker att vi har gett dem ganska mycket tid att granska ärendena och i takt med att svaren kommer, och vi inte håller med om SAS beslut, kommer vi att ta dem vidare till domstol, säger Benedikte Bolvig Lund.

Vagn Jelsøe, på Konsumentrådet Tænk, har tittat på Klavs Fischer Nielsens fall.

Utifrån hans bedömning är ärendet ett klart fall av ersättning. Därför anser han inte att det borde ha tagit så lång tid för SAS att betala ut ersättning.

Han säger att passagerare som upplevt detsamma som Klavs Fischer Nielsen i princip har rätt till 400 euro i ersättning per biljett eftersom de anlände till sin destination mer än tre timmar senare än planerat.

– Det är helt obegripligt att det ska ta över ett halvår att slutföra några relativt enkla betalningsärenden, säger Vagn Jelsøe.

I ett skriftligt svar säger SAS att det är beklagligt att ”saker hamnar i domstol” och att ”det har tagit väldigt lång tid” att hantera ärendena. SAS rekommenderar också att missnöjda kunder går direkt till SAS istället för att använda de så kallade skadebolagen.