“Vi kommer att se en väldigt snabb resandeökning på spåren när det är marknaden som bestämmer utbud och pris och inte dominerande aktörer”
De nationella tågbolagen har effektivt blockerat konkurrens genom sin historiskt starka ställning på marknaden. SJ är ”top of mind” för de allra flesta potentiella tågresenärer. Inte därför att de har levererat en topp-produkt (SJ brukar komma rätt lågt i kundundersökningar) i hård konkurrens utan på grund av en sekellång historia med monopol. Det finns i Sverige redan möjlighet att hitta alla biljetter på ett ställe (till exempel på Norrtag.se) men det är inte tekniken som är problemet, utan just detta att vara ”top of mind”. Att hamna där på en marknad kostar i de flesta fall hundratals miljoner av marknadsföring och produktutveckling. Därför är det viktigt att EU nu har insett att det inte ska till en teknisk lösning hos en okänd aktör, utan att de statliga tågbolagen måste öppna upp sina bokningssystem.
En mer praktisk fråga är hur man skapar en sömlös-resa. Det vill säga att man som resenär kan ta Flix Bus till Deutsche Bahn. Vad händer om Flix Bus är försenat? Kanske kommer man som resenär att få acceptera vissa risker vid sådana resor där många aktörer är inblandade. Det är viktigare att bokningssystem öppnas upp än att allt detta klaras ut, eftersom det kommer att leda till långbänkar. Viktigt dock att man som resenär är medveten om vad som gäller.
Blir detta genomfört kommer det att leda till en mycket mer dynamisk tågresemarknad. Jag tror att vi kommer att se en väldigt snabb resandeökning på spåren när det är marknaden som bestämmer utbud och pris och inte dominerande aktörer.