Annons:

Premium

Nya EU-regler hotar SJ:s biljettmonopol – nytt förslag väntas i sommar

Det råder fri konkurrens när det gäller att etablera nya tågbolag i Sverige och ansöka om att köra tåg på diverse sträckor. Men SJ har ett de facto monopol på biljettförsäljning i Sverige genom sin sajt och app. Man vägrar att släppa in konkurrenter som MTR. Detta snedvrider den fria marknaden enligt EU som förbereder nya regler som ska tvinga alla biljettoperatörer att släppa in alla reseaktörer i sina bokningsystem. - Förslaget kommer att presenteras till sommaren och målet är att alla operatörer ska erbjuda allas biljetter. Du ska kunna ta en buss med FlixBus till Deutsche Bahn och sen vidare med flyg i samma portal, säger Kristian Schmidt, ansvarig på EU för Mobilitet och Transport. Text: Viggo Cavling

”Tåget har funnits i Europa i över 150 år, trots det finns det inte en enda tågvagn som kan färdas över hela kontinenten”

Förslaget kommer att bli ett hårt slag mot de stora nationella tågbolagen som idag har en monopolliknade kontroll över biljettförsäljingen. MTR som kör tåg i Sverige mellan Stockholm och Göteborg har länge lobbat för att släppas in i SJ:s biljettsystem, men utan framgång. Detta trots att Konkurrensverket utrett frågan och gett MTR bifall. SJ:s ägare svenska staten vill inte släppa in konkurrenter i sin kassakos biljettsystem. Tåglinjen mellan landets två största städer är SJ:s mest lönsamma. 

Men nu vill EU införa regler som kommer tvinga SJ att öppna upp sitt system. 

– Vårt förslag gör att även turister som kommer till Europa får det lättare att köpa biljetter. Idag sitter de i Indien och Kina och bokar en flygbiljett, men kan inte boka en tåg. Och när de kommer hit är snabbtåget TGV fullsatt och de måste ta sig runt på annat sätt, säger Kristian Schmidt till Travel News. 

Kristian Schmidt, European Commission.

De nationella tågbolagen som ägs av staterna är i först hand nationella transportföretag. Endast 7 procent av trafiken går över en gräns enligt Kristian Schmidt. 

– Detta måste det bli en ändring på. Tåget har funnits i Europa i över 150 år, trots det finns det inte en enda tågvagn som kan färdas över hela kontinenten. Tågssystemen är också nationella och du måste kunna danska för att köra tåg i Danmark, men en pilot kan landa på Kastrup utan att prata ett enda ord danska. Det måste harmoniseras. Vårt mål är att du ska kunna resa sömlöst med tåg i Europa. 

Filip Johansson, vd på MTRX.

Förslaget välkomnas av MTRX:s vd Filip Johansson:

– Vi har i många år drivit frågan att det måste bli lättare för resenärerna att boka tågbiljetter. Ska vi klara de högt ställda klimatmålen så måste det vara enkelt att välja tåget som är oslagbart ur klimathänsyn. Att EU-kommissionen nu tar tydliga steg mot att stärka resenärernas möjlighet att göra klimatsmarta val välkomnar vi.