”Jag räknade så sent som igår på att du som barnfamilj en vecka mitt i juli får en av våra bästa stugor med havsutsikt till samma pris som den absolut billigaste chartern med ett tvåstjärnigt hotell på en bakgata”
Under förra årets sommarsäsong tvingades de delvis lösa rekryteringen med hjälp av bemanningsföretag, skriver Visitas medlemstidning Besöksliv.
First Camp satsar därför särskilt på att trygga tillgången på personal inför årets campingsäsong.
– Förra sommaren var en stor utmaning för alla inom besöksnäringen vilket ledde till att vi lyfte säsongsrekrytering som ett särskilt fokusområde, säger vd Johan Söör till Besöksliv.
Campingkedjan tillsatt en “talent acquisition specialist” som jobbar med säsongsbemanning, men har också marknadsfört bolaget på nya sätt mot arbetsmarknaden, synts mer på lokala jobbmässor och förenklat ansökningsprocessen online för arbetssökande.
Resultatet hoppas Johan Söör blir att alla platser kan tillsättas med egen bemanning.
– Vi får signaler om att det är lite lättare att hitta personal, inte minst inom kategorin kökspersonal, till följd av att restaurangbranschen har det lite kämpigt, säger han.
Lågkonjunktur och dyrtider skulle kunna betyda ett uppsving för camping, tror man.
– Vi tror på tillväxt både på kort och lång sikt, även om vi är ödmjuka och jobbar med andra scenarioplaner också för 2023. Men tittar man på historiska data så gynnas camping av ett ekonomiskt osäkert läge, då det är mycket mer prisvärt att campa än att åka på charter.
– Jag räknade så sent som igår på att du som barnfamilj en vecka mitt i juli får en av våra bästa stugor med havsutsikt till samma pris som den absolut billigaste chartern med ett tvåstjärnigt hotell på en bakgata, säger Johan Söör.