”Vi har redan sett två mindre flygbolag gå i konkurs i år. Fler bolag kommer att slås ut”
Ryanair har flugit till och från Sverige i mer än tjugofem år, men det är först sedan man flyttade sin bas från Skavsta till Arlanda som tillväxten har tagit fart på allvar.
Idag är det irländska lågprisbolaget det tredje största flygbolaget i Sverige och målet är att bli nummer ett.
– Vi gör en stor investering på hundra miljoner euro i Sverige som både leder till fler jobb och mer turister till Sverige samt bättre möjligheter för svenskar att resa ut i Europa, säger Dara Brady i ett videosamtal från ett blåsigt och kallt Dublin.
– Snart är det vår hos er, hos oss kommer det fortsätta att regna och blåsa hela året.
Travel News ställer frågor om Ryanairs inrikeslinjer i Sverige som enligt uppgift inte går lika bra som rutterna ut i Europa. Det gillar inte Dara Brady.
– Varför frågar du om detta? Vi gör en stor investering och kommer i sommar att ha 45 linjer från Sverige.
Hur många år tar det att få fram en lönsam linje?
– Alla våra linjer är lönsamma, det är vår affärsidé. Vi kommer att ha 320 flygningar per vecka från Arlanda, en ökning med 6 procent. Våra nya linjer går bland annat till Dublin och Pisa. Vi tar marknadsandelar från SAS och Norwegian. De minskar och är på väg mot kollaps och vi ökar, säger Dara Brady.
Ryanairs mål är alltid att vara det billigaste alternativet. Men när Travel News jämför sent bokade resor från Stockholm till London är skillnaderna mellan bolagen inte speciellt stor mellan Ryanair, SAS och Norwegian.
– Varför bokar du så sent? Du ska boka tre veckor i förväg, då får du ett mycket bättre pris. Våra sista stolar är alltid dyra eftersom vi har så hög kabinfaktor. För det mest är det fullsatt, säger Dara Brady.
Redan förra året nådde Ryanair 2019 års siffror och slog dem med 15 procent. Det slutade med 168 miljoner passagerare. I år är målet 180 miljoner kunder.
– Detta kommer att leda till att konsolideringen av den europeiska flygmarknaden kommer igång. Vi ser redan nu att Lufthansa ska köpa en andel i det italienska nationella flygbolaget ITA. Nästa steg tror jag blir att Air France och KLM köper portugisiska TAP. Vi har redan sett två mindre flerbolag gå i konkurs i år. Fler bolag kommer att slås ut.
Några planer på att köpa upp konkurrenter har Ryanair inte.
– Vi har vuxit organiskt tidigare och ska fortsätta med det.
210 nya flygplan är beställda av Boeing och när de är på plats 2026 kommer flottan att bestå av 570 maskiner.
Är ni nöjda med Arlanda?
– Ja verkligen. Det är därför vi placerar ytterligare ett flygplan till där.
Det finns alltså inga planera på att återvända till Skavsta?
– Nej.
Ryanairs nya linjer går till Dublin, Pisa, Birmingham, Turin, Malta, Tuzla, Porto och Valencia