”Nu är det åter fokus på expansion, nya kunder och kollegor”
Grattis Jan Bodén, du är har nytt jobb på Clyde Travel som nordisk försäljningschef. Varför valde Clyde dig?
– Tackar, tackar du får nästan ställa frågan till Clyde Travel, men jag tror min solida bakgrund i resebranchen var det som attraherade dem mest från början . Jag har ju 25 år på Resia närmast där jag jobbat med prisvinnande affärsresor som ansvarig på det mest framgångsrika kontoret och även suttit i Resias styrelse under 20 år, under dessa år hanterade vi stora kriser i världen och det skedde stora förändringar i branschen. Sedan gillade de min energi och våra värderingar sammanföll, det klickade helt enkelt.
Med den bakgrunden och mitt breda nätverk både i branschen och bland företagskunder så ser Clyde Travel mig som rätt person att öka tillväxten i Sverige och Norden.
Varför valde du att arbeta med Clyde Travel?
– Jag visste en del om Clyde eftersom de var en konkurrent i Västsverige och en del av Stena sfären.
För mig var det viktigt att Stena stod bakom Clyde med allt vad det betydde av stabilitet, resurser, etik och ett väldigt bra rykte världen över. När jag sedan lärde känna ledningen i Clyde under ansökningsprocessen och upptäckte att de delade mina värderingar och att vi hade samsyn på försäljning, hantering av kunder och ledarskap så var det ett enkelt val.
Att jobba i ett litet men ändå världsomspännande Travel Management företag med stark uppbackning är väl drömmen inom resebranschen.
Det förenklades också av att min mångårige arbetsgivare Resia under våren såldes till amerikanska ägare och jag kunde lämna med en känsla av att ha fullföljt mina åtaganden, varit lojal hela vägen som stannat för att hjälpa till genom pandemin och den stora rekonstruktionen. Hela min handplockade personal, 22 stycken, var också skingrade för vinden under pandemin, timingen var helt enkelt rätt.
Eller som de säger i shipping branschen, ”a perfect storm ”. Liten göteborgsvits, sorry.
Varför ska man köpa en resa av Clyde Travel?
– Hög personlig service kombinerat med tekniska lösningar och en hög etik och transparens.
Med 30 års erfarenhet av att erbjuda besättningsbyten och sjömansresor till Marin, Offshore och Renewables företag, och med våra ägare så framträdande i branschen så är det ingen svår fråga för företag i den sektorn. Anledningen till att vi är så framgångsrika inom dessa näringar är att vi brinner för besättningars välbefinnande, besättningsbyten är komplexa. Nu erbjuder vi samma fokuserade service till företag i andra branscher. Stena gruppen har ett värdecitat,We Care, det är inte bara ord utan ett arbetssätt och det märks i vår personliga service.
Sen har vi självklart fantastisk teknik som Fair Watch, vilket innebär att när biljetten är bokad så släpper vi inte kunden utan biljetten kontrolleras automatiskt 5 ggr per dygn efter ett lägre pris. Dyker det upp så får kunden det och pengar tillbaka, allt efter Stenas höga krav på etik och transparens, We care.
Travel Doc med uppdateringar angående pass, visa och covid restriktioner, vi säljer inte en biljett som du inte kan resa på
Självklart har vi dedikared teknik för den marina sektorn som vårt eget workflow system Consort för besättningsbyten.
En annan uppskattad sak vi erbjuder är fri 24 timmars service, den marina sektorn jobbar dygnet runt och vi vill supporta dem såklart och nu kan även andra branscher dra nytta av detta.
Hur trivs du i Stenasfären?
– Jättebra tack, det var ju att bli en del av Stena sfären som lockade mig och än så länge är jag inte besviken. Jag möter en väldig stolthet överallt inom organisationen, från postrummet på Stena I Göteborg till Clyde Travels HK i Glasgow.
Att ett så stort bolag (19 000 anställda) väcker sådana känslor är inte vanligt, det är också ett så diversifierat bolag så jag lär mig nya saker varje dag om bolagen, vilket är kul.
Jag får ju också återförenas med mångåriga kollegan Arne Sjögren som var Travel News första ” Årets resesäljare” tror det var 2010, naturligtvis coachad av mig.
Berätta lite om din bakgrund?
– Som sagt så har jag 35 år i branschen bl a startade jag med privatresor på Paddans resebureau i Göteborg som var en jätte ”back in the days”, bland annat medgrundare av WATA (World association of Travel agencys) efter andra världskriget. Sedan fortsatte det med privatresor på Ticket och Markresor innan jag hamnade på Resia som affärsresesäljare och sedermera resebyråchef och regional säljchef samt medlem i styrelsen. Där jobbade jag de senaste 25 åren med prisvinnande affärsresor. Något som jag tar med mig nu till Clyde Travel.
Vad lärde du dig på Resia under 25 år?
– Såklart jättemycket om försäljning och ledarskap men det viktigaste och anledningen till att jag stannade så länge var värderingar. Lustigt nog var det också det som tog mig därifrån och till Clyde Travel, de gillade min energi och vi delade värderingar, speciellt respekt och empati.
Jag lärde mig framförallt mycket av att jobba ihop med Resias tidigare ägare Bengt Berg och Erland ”Eddie” Edvardsson, i styrelsen. Deras personalsyn, humanism och den respekt de visade har präglat mycket av mitt eget ledarskap.
Lite lustigt att Resias grundare Eddie, jobbade på Stena Line innan han startade Resia 1974, jag vet att han kände Stenas grundare väl och fortfarande är bekant med ägarfamiljen.
Det är säkerligen därför jag känner mig så hemma inom Stena sfären och på Clyde Travel.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut?
Jag har lagt mycket tid under 2022 på att lära känna företaget och ”rebranda” mig själv, nu skall vi ta stora steg i år med det jobbet gjort.
Det finns egentligen inga vanliga arbetsdagar när man är i princip ensam på senior management nivån i Norden kan jag säga, fast jag har även en kollega i Stockholm som är Nordic CRM Manager att bolla med. Det är Ingvar Plogfeldt, välkänd i branschen från bl a SAS, Finnair och Qatar Airways.
Man gör det som behövs på alla plan, i princip hela januari har jag nu lagt på vår flytt till nytt stort kontor med fantastiska ytor och utsikt. Ett jättelyft för gänget i Göteborg som satt lite trångt med våra nyrekryteringar i höstas. Vi uppskattar satsningen och det förtroende som ledningen visar oss, nu är det åter fokus på expansion, nya kunder och kollegor.
Hur ofta är du inne på Instagram på arbetstid?
– Inte speciellt ofta, lite mer just nu eftersom jag är i en rebranding fas. Kanske tre gånger om dagen mot en i vanliga fall. Instagram är mer en privat kanal, det är Linkedin som gäller för jobbet och just nu är jag inne där sex till sju gånger dagligen. Har haft några inlägg om karriärbytet med över 20 000 visningar, Tack till alla kollegor i branschen som hejar på! Vilken upplevelse det var att byta jobb, nästan så man blir beroende.
Vad skulle få dig att byta jobb igen?
– Kanske en ny pandemic, men i dagsläget ser jag ingen anledning utan hoppas pensionera mig på Clyde Travel som Nordic Manager efterlämnade många kollegor och kunder över hela Norden. Ärligt talat så handlar det om personer, om ledningen och värderingarna fortsätter fungera så ser jag ingen anledning att byta.
Reseindustrins största utmaning?
– På kort sikt så är det att återhämta sig ifrån pandemins effekter. Korta kötiderna till nya pass och på flygplatserna. Få tillbaka all personal och kompetens som hastigt försvann från reseindustrin. Jag hade till exempel 22 stycken anställda på mitt kontor i Göteborg innan pandemin, de är nu spridda till många andra branscher. Det är kul att de nu är så eftertraktade i resebranschen och kan välja och vraka. Så om gamla kollegorna läser detta , kom tillbaka! Jag är på Clyde och Stena, WE CARE!
På lång sikt skulle jag vilja säga att det är det osäkra världsläget och försämrade ekonomin som är en utmaning. Man hade tyckt det kunde fått vara lite lugnt nu efter pandemin.
Namn: Jan Bodén
Titel: Nordisk Försäljningschef på Clyde Travel
Familj: Fru och tre barn 28, 18, 16
Bor: På Tjörn, bo på en ö rekommenderas
Senaste resa: Till HK i Glasgow för introduction, KLM ut via Amsterdam, hem med Ryanair från Edinburgh
Favoritnyckeltal: Rekomendationsgrad
Favorithotell: Hackholmsund Konferens
Favoritfärjebolag: STENA LINE
Favoritkryssningsbolag: Hurtigruten
Favoritreseapp: To Go (Västtrafik)
Flygbolag som jag åker helst med: Går inte, jag har för många vänner i flygbranschen som jag inte vill förlora.
Favoritdestination: Västkusten och Mollösund
Min drömresa: Machu Picchu är en gammal dröm
Detta vet vi inte om dig: Jag är en jäkel på frågesport och har varit med i flera program på TV. Som resesäljare innan internet var man i princip kundens google och skulle veta allt. Bland annat visste jag mest i Sverige 2008, det vill säga vann första säsongen av Vem vet mest, då hade vi ju en årsfinal vid jul. Sålde även på Rickard Olsson en USA resa. Jag drog även in en del pengar på Vem vill bli Miljonär, var singel och köpte sportbil, hann vara singel 8 dagar med den sen var det singellivet över för gott.
2 kommentarer