Annons:

Premium

Analys: Ryanairs starkare affär i dag än före pandemin

Ryanairs affärer går bättre i dag än till och med före pandemin. Sista kvartalet 2022 hade de en rörelsemarginal på sju procent, jämfört med fem procent samma kvartal 2019. Text: Janne Sundling

“Ryanair tar marknadsandelar på nyckelmarknader som Italien, Polen, Spanien och sin hemmamarknad Irland”

Ryanair sticker ut bland europeiska flygbolag. Hjälpt av att flyga med högre kapacitet än det gjorde 2019 nådde de Q4 en rörelsemarginal på 7 procent, vilket översteg de 5 procent som uppnåddes under samma kvartal 2019.

Förra veckan avslöjade rivalen EasyJet en negativ rörelsemarginal på 8 procent för samma månader 2022 och Wizz Airs siffra var negativ på 17 procent.

Under det föregående kvartalet 2022 (juli-september), som inkluderar den hektiska sommarlovssäsongen, var Ryanairs rörelsemarginal 35 procent.

Ryanair tar marknadsandelar på nyckelmarknader som Italien, Polen, Spanien och sin hemmamarknad Irland, konstaterar Airline Weekly.

Ryanair flyger med mer kapacitet nu än före covid, delvis möjliggjort av ett beslut att behålla flygplan och besättningar även under nedgångens. 

Dess nya Boeing MAX-jetplan hjälper också till på kostnadssidan. Ryanair avslutade 2022 med 84 MAX-8200, av en total flotta på 523 plan. 

Flybe en liten konkurrent i Storbritannien, slutade flyga förra veckan, vilket öppnade några nya möjligheter för Ryanair. På kostnadssidan ska de också vara väl skyddade från det värsta av förra årets bränsleökning. Under resten av detta kvartal har företaget 88 procent av sitt bränslebehov låst till cirka 71 dollar per fat. Från april till september har det ungefär hälften av sina behov säkrat till cirka 90 USD.