”Vi väntar inte på ett bud från Boeing utan kommer att fatta våra egna beslut”
Kärnan i Icelandairs affärsmodell är sedan länge att bara flyga med Boeing, alltså en enhetsflotta. På pressträffen lovordades planet 737 Max som har visat sig mycket bättre än förväntat både när det gäller räckvidd och bränsleförbrukning. I Reykavik har Icelandair en exklusiv träningsanläggning för piloter med tre flygsimulatorer som är används 20 timmar per dygn.
Icelandairs affärsmodell bygger också på att man alltid mellanlandar på Islands största flygplats Keflavik när man flyger “long haul” mellan Nordatlanten och Europa. Tack vare detta stopp behöver man inte använda widebody plan och kan hålla ner kostnader och skapa större flexibilitet. Trots en framgångsrik modell med enhetsflotta överväger man ändå att byta till Airbus och då med tiden bli ett renodlat “Airbus-bolag”. Några riktigt bra argument för att byta leverantör gavs inte på pressträffen.
– Vi väntar inte på ett bud från Boeing utan kommer att fatta våra egna beslut, lovar Bogi Nils Bogason.
Världen har idag två stora flygplanstillverkare: amerikanska Boeing och europeiska Airbus. Tillsammans bygger de varje år runt 1200 nya flygbolag. Båda bolagen har lovat att öka sin kapacitet under 2023. För närvarande har Icelandair är 52 Boeing-flygplan. Man flyger till 50 destinationer och förra året hade man 3,2 miljoner passagerare.