Annons:

Debatt: Inte realistiskt att ersätta flyget med tåg för klimatet

Ofta hörs det i klimatdebatten att man bör ta tåget i stället för flyget när vi skall ut och resa. För korta sträckor är detta ett utmärkt alternativ men på längre sträckor är det orealistiskt skriver Svenska Resebranschföreningen SRF i en debattartikel i dagens GP.

”Det är dags att vi inser att tåget inte är alternativ till flyg förutom på kortare sträckor”

Nästan dagligen kommer det rapporter om problem inom svenska järnvägssektorn. Stor statlig inblandning samt försummat underhåll har resulterat i förseningar, kaos i samband med bokning och flaskhalsar i infrastrukturen. Situationen är inte bättre i Europa. Kontinentens järnvägar präglas av regleringar och nationell protektionism.

– Det är många som menar att vi alla skulle ta tåget istället för flyget. Vår uppfattning är att det på längre distanser inte är realistiskt. Att boka tåg genom flera länder i Europa är ytterst svårt då det saknas standarder och enhetliga biljettsystem, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF i ett pressmeddelande.

I Europa finns det inte som inom flyget ett enhetligt trafikledningssystem. När man passerar en landsgräns måste man byta lokförare då trafikledning sker på de lokala språken. Varje stat inom EU värnar om sina statliga järnvägsbolag vilken omöjliggör samordning.


– Det är dags att vi inser att tåget inte är alternativ till flyg förutom på kortare sträckor. Att t.ex. ta tåget till Bryssel för några möten tar större delen av en vecka. För den som vill tillbringa ett veckoslut i Paris är det helt enkelt orealistiskt att ta tåget, säger Didrik von Seth.

Se debattartikel i GP HÄR.

6 kommentarer

  1. Tomas: Visst är det omöjligt att ersätta alla längre resor med tåg. Men är det rimligt att flyga till Paris över helgen när vi vet att svenskarnas flygresor släpper ut lika mycket växthusgaser som alla våra bilresor? Vi måste flyga avsevärt färre gånger, men kanske då längre tid. Och välja klimatsmart svemester i övrigt.
  2. Gösta: Som alltid är det viktigt att hålla koll på fakta. Enligt EEA rapport 2/2022 står flyget för 13,4% av växthusgaser medan vägtransporter står för 71,7% av utsläppen i transportsektorn. Av vägtransporter står bilar för 60,6% av utsläppen, så att flyget släpper ut lika mycket som bilar stämmer inte. Siffran för flyg gäller dessutom allt civilt flyg ink. transportflyg som i dag är en stor andel av flygtrafiken. Ser vi till samtliga utsläpp inklusive industri mm. så ligger flyget på 2 - 3%. Det är dags att släppa tankar om flygskam och istället titta på vi hur vi realistiskt ska minska utsläpp över hela registret.
  3. Tomas: Oj då, har Naturvårdsverket fel? "Flygets klimatpåverkan är stor. I Sverige har antalet utrikes flygresor per invånare mer än fördubblats sedan början av 1990-talet. Svenska befolkningens totala klimatpåverkan från flyget står för lika stora utsläpp som hela personbilstrafiken i Sverige." "Utsläppen är cirka 1 ton per person och år, vilket motsvarar en flygresa till södra Spanien. I Sverige flyger vi mer än fem gånger så mycket som det globala genomsnittet." "För att begränsa den globala temperaturökning till maximalt 1,5 grad behöver de globala utsläppen minska till i genomsnitt 1 ton per person och år"
  4. Gösta: Nej, de har inte fel, de väljer bara att presentera siffrorna på ett något avgränsat sätt. De siffror som jag nämnde kommer från EU:s miljömyndigenhet EEA. De avser de totala utsläppen och varje sektors andel av dem. I slutändan är det den totala mängden utsläpp och dess påverkan som räknas.
  5. Gus: Tomas: Visst har du rätt! Men då krävs, som det står i artikeln, bättre underhåll, bygga bort flaskhalsar, minskad protektionism, enhetlig standard och ett enhetligt biljettsystem i Europa. Vem vet, om många år kanske vi har nått dit.
  6. Tomas: Visst är det dom totala utsläppen som räknas i slutändan, men svenskarna kan ju knappast begära att vi ska få släppa ut mer än alla andra genom vårt levnadssätt. På senaste COP fanns ju just det som krav från tredje världen, en jämlikhetsfaktor.