Skriver dessa rader i Saga Class ombord på Icelandair på väg till Reykjavik. Det är årets första resa och ja, det är härligt att vara i ett flygplan igen och titta ut över de norska fjällen.
Jag ska till “Icelandair: Mid-Atlantic” en resemässa som jag har hört mycket gott om och som jag lovar att rapportera om nästa vecka.
Igår onsdag var en spännande dag.
Vi hade konferens på Travel News och satt i ett konferensrum vid Stureplan och pratade om 2023. Målet är förstås att öka omsättningen med minst 30 procent och vinsten med mycket mer.
Det ska vi göra genom att sälja mer premium-abonnemang, annonser och fler event. Det sista är vårt stora tillväxtområde. Redan idag är vi ett eventbolag, hälften av bolagets intäkter kommer från Grand Travel Award, Travel News Market och Travel News Business Forum. Vi ska förstås också göra några Travel News Studios under året. Lågt hängande frukt är Travel Tech och hållbarhet.
”Fåfänga är människans viktigaste drivkraft, det vet jag av egen erfarenhet”
Jag höll ett lite föredrag och berättade om mitt arbete som chefredaktör. Min uppgift är att hålla igång nyhetsflödet. Mitt dagliga mål är 8-10 artiklar om dagen. De ska fördelas i fyra kategorier. Den viktigaste är opt-in-artiklar. Alltså texter som leder till nya prenumeranter. All vår data tyder på att artiklar som lönetoppen och researrangörstoppen gör våra läsare galna av att inte veta. Denna kategori är need to have och mitt mål är att vi ska minst en sådan artikel i veckan. Men att göra dessa jobb är dyrt och vi når inte alltid målet. Men den här artikeln: Här är bolagen i besöksnäringen som gått i konkurs i januari av Leif Holmkvist är ett exempel på vad jag pratar om. Den näst viktigaste kategorin är kern-out-artiklar. Alltså texter som håller våra premium-kunder på gott Exempelvis den här: Sov i Guds hus – ny hotelltrend i England. Det är ingen stor affärsnyhet, men väl en text du bara hittar i Travel News. Jag tycker också denna: Air Leap får tummen upp i tingsrätten är ett relevant exempel på vad jag pratar om. Det är ingen sensation, men ett bevis på att vi har koll på vad som händer på plan. Här får du gärna tipsa om grejer som vi missar. Det gör vi förstås hela tiden och det grämer mig. Min uppgift är att hålla dig uppdaterad på allt viktigt som händer i reseindustrin.
Den tredje kategorin kallar jag gull-artiklar. Travel News är en lokaltidning och minst en gång om året ska de flesta av våra läsare vara på bild i tidningen. Vi kan bli mycket bättre på vimmel från event och workshops. Men vd Nils Norbergs bilder i redaktionsbloggen från Matka förra veckan har fått bra läsning enligt Google Analytics. Även denna är en utmärkt gullartikel: MSC i global kampanj för hållbarhet – annonserar tungt i TV4 i tre veckor. Den kan leda till att MSC tecknar premium för hela ledningsgruppen som exempelvis Ving och Winn har gjort.
”Att man får ligga på semestern är kanske det bästa försäljningsargumentet någonsin för att sälja en resa”
Fåfänga är människans viktigaste drivkraft, det vet jag av egen erfarenhet.
Den sista kategorin är vanliga artiklar och det kan vara allt från rewrites av andra mediers nyhetsartiklar till rena pressmeddelanden. Här är principen hellre en grej för mycket än en för lite. Och ja, kvaliteten på detta material går lite upp och ner. Att städa i ett uselt pressmeddelande tar mycket tid och då och då trycker jag ut grejer som jag inte är stolt över. Exempelvis den här: First tar över sex partnerhotell.
Men i veckan kom denna som är briljant: Fyra av tio svenskar hittar kärleken på semestern. Någon kanske invänder att detta inte är en stor affärsnyhet, men jag håller inte med. Att man får ligga på semestern är kanske det bästa försäljningsargumentet någonsin för att sälja en resa. Och om det är något som är Travel News högsta mål så är det att alla som läser oss ska sälja mer resor.
***
”Det kostar enorma mängder blod, svett och tårar för att hålla igång en restaurang på denna nivå”
Vad har mer hänt i veckan? Jo, jag åt en avsmakningsmeny på Black Milk Gastro Bar. Bakom den nya restaurangen som öppnar nästa onsdag finns krögarna Daniel Höglander och Niclas Jönsson kända från den 2-stjärniga restaurangen Aloë. Nu vill de ha fler stjärnor och har tagit in kocken Hugo Örn. Vi fick en ”modern tolkning av Omakase”, alltså kockens val. Från början var restaurangens plan att servera japansk mat, men man bestämde sig för att servera mat från hela världen enligt devisen kocken bestämmer. Att bli absolut bäst på japansk mat i Stockholm var för svårt. Omakase betyder alltså bara att kocken är Gud i köket och gör som hen vill.
Det blev en hisnade gastronomisk resa med spanskt fläsk i marockansk bakelse, lammspett med tryffel och en röd sötpotatis från Peru som bara kan odlas på 4000 meters höjd. Vill du se mer kan titta på mitt Instagram här. (Du måste klicka fram ett tag för att komma till Black Milk Gastro Bar.)
Att laga och servera mat på detta sätt är förstås totalt vansinne. Även om varje gäst måste betala minst 2000 kronor för en måltid är det långt ifrån säkert att verksamheten går med vinst. Fine dining 2023 är nämligen numera så komplicerat att det behövs lika många kockar och servitörer som gäster för att det ska bli något. Det är därför som Noma i Köpenhamn tar ner skylten efter många år på världens topp. Och det är därför som tre krogar med Guide Michelin-stjärnor i vår huvudstad väljer att sälja eller avveckla rörelsen. Det kostar enorma mängder blod, svett och tårar för att hålla igång en restaurang på denna nivå. Men jag är inte det minsta orolig för hur det ska gå för Stockholm som just nu är gastronomisk huvudstad i Europa.
Personerna bakom Black Milk Gastro Bar är inte de enda som vill in i elitserien. Alla som någonsin tävlat i Årets kock och Bocuse d’Or drömmer om samma sak. Och nu när några stjärnkockar har gjort en Tomas Brolin finns det lediga platser på scenen. De kommer att fyllas snabbare jag kan säga Zlatan.
På konferensen var det någon som undrade i vilken kategori Fredagskrönkan ska landa i. Ingen av ovan nämnda. Det är nämligen ett rent nöje att skriva dessa rader.
Och med denna avslutning ska jag och planet snart landa på Keflavik.
Vi hörs och ses igen på måndag.