“Vår vision är inte att bli störst och bäst, vi nöjer oss med att bara vara bäst”
Grattis Bäckman & Berg, er resebyrå i Kalmar går som tåget och i år ska ni nå 100 mkr i omsättning. Var är hemligheten bakom framgången?
– Obotlig optimism och kämpaglöd samt meriterande erfarenhet. Vi startade bolaget i februari 2020 vilket hade sina utmaningar men, vi har aldrig ägnat tid åt det negativa. Vi är väldigt bra på att fira framgång, liten som stor och vi vågar satsa på framtiden.
Hur kom det sig att ni, Tinna Berg och Anna Bäckman, slog era påsar ihop från början?
– Vi hade jobbat i 13 år tillsammans tidigare, med stor framgång. När vår tidigare arbetsgivare ville centralisera, såg vi stor potential i att etablera oss som en personlig och lokal resebyrå. Dessutom sätter vi stort värde på bra relationer till både kund, leverantör och medarbetare. Något vi upplevde inte prioriteras hos större bolag.
Varför ska man boka en affärsresa med er?
– Vi har samma teknik som andra resebyråer. Men våra kunder får en flexibilitet och en personlig service som blir mer och mer sällsynt dock mycket uppskattad hos mindre och medelstora företag. Dessutom kan de även boka sin semesterresa eller gruppresa med oss.
Ni sysslar inte uppsökande försäljning varför?
– Då skulle vi bli alldeles för stora och inte kunna hålla samma servicenivå. Vår vision är inte att bli störst och bäst, vi nöjer oss med att bara vara bäst. Vi har just nu ett 50-tal företagskunder som samtliga har gemensamt att de sökt upp oss och inte tvärtom. Vi är inte längre bara en lokal resebyrå utan vi har både företag och privatpersoner i hela Sverige som letat upp oss.
Era anställda har inga kvantifierade mål mer än att fokusera på kunderna. Hur tänker ni?
-Att jobba på resebyrå är stundtals stressigt ändå och att lägga ännu mer press på vår personal, kommer inte ge våra önskade resultat. Vår försäljning följs upp månadsvis, så att alla vet vad man producerat samt hur företaget ligger mot budget. Men, vi kommunicerar tydligt till personalen att det är viktigare att varje kund är nöjd med bemötandet än att resesäljare skall ta ett minst antal samtal/förfrågningar per dag. Kunden ska alltid få lite mer än den förväntat sig, oavsett om det är en tågresa, eller en mer exklusiv resa. Detta är ett mycket mer effektivt sätt att behålla både personal och kunder. Dessutom är det så mycket roligare!
Reseindustrins största utmaning?
– Just nu, underbemanning och för få aktörer. Många har lämnat branschen och det är svårt att få tillbaka kompetensen. Resebyråer kan inte möta efterfrågan och det innebär att flera förmodligen får tacka nej till kunder eller hänvisa dem vidare.
Namn: Tinna Berg
Titel: Delägare
Familj: Särbo i Stockholm & 3 tonårssöner
Bor: Centrala Kalmar
Senaste resa: Medelhavskryssning
Favoritnyckeltal: Bruttovinstmarginal
Favorithotell: Oberoi Vanyavilas I Ranthambhore Indien
Favoritfärjebolag: Viking Line
Favoritkryssningsbolag: Norwegian Cruise Line
Favoritreseapp: Sweden Abroad
Flygbolag som jag åker helst med: Qatar & SAS
Favoritdestination: Seychellerna
Min drömresa: Costa Rica
Detta vet vi inte om dig: Spelar basket i Div I för Kalmar
Namn: Anna Bäckman
Titel: Delägare
Familj: Man & 2 barn 17, 20 år
Bor: Mönsterås
Senaste resa: Kryssning från New York till New Orleans (nov-22)
Favoritnyckeltal: bruttovinstmarginal
Favorithotell: Paradise Cove Boutique hotel, Mauritius
Favoritfärjebolag: Stena line
Favoritkryssningsbolag: Celebrity Cruises
Favoritreseapp: AroundMe
Flygbolag som jag åker helst med: Emirates
Favoritdestination: Mauritius
Min drömresa: Seychellerna
Detta vet vi inte om dig: Jag är en gammal florist som haft egen blomsteraffär