”Comcast rapporterade det mest lönsamma kvartalet någonsin på sin nöjesparkenhet i oktober”
Comcast Corps Universal Parks & Resorts planerar för två nya parker i Texas och Nevada och ser en växande popularitet för underhållning utanför hemmet.
I Dallas-förorten Frisco, Texas byggs en familjefokuserad park speciellt riktad till yngre barn på 97 hektar med åkattraktioner, shower och ett hotell.
Företaget planerar även skräckfokuserad park i Las Vegas i nöjesdistriktet Area15, som öppnade i Las Vegas 2020, nära stadens berömda Strip.
Universal har länge haft säsongsbetonade Halloween Horror Nights som lockar unga vuxna till sina nöjesparker på hösten.
– Men skräck är inte bara för Halloween längre på Universal, säger Mark Woodbury, chef för företagets resortenhet, i en intervju med Bloomberg.
Vad det kostar eller beräknade öppningsdatum vill de inte säga något om ännu. Men i båda fallen handlar det om mindre parker som är ett nytt marknadssegment för företaget, som i likhet med ärkerivalen Walt Disney Co., historiskt fokuserat på stora destinationsresorter.
Comcast rapporterade det mest lönsamma kvartalet någonsin på sin nöjesparkenhet i oktober, med ett resultat före räntor, skatter, avskrivningar och amorteringar på 819 miljoner dollar på en försäljning på 2,06 miljarder dollar.
Mediejätten har nöjesparker i Florida, Kalifornien, Kina, Singapore och Japan. Men redan nästa månad öppnar de en park med Nintendo-tema i Universal Studios Hollywood-park.
Super Nintendo World, en interaktiv kopia av Nintendo landområden och karaktärer, kommer öppna den 17 februari 2023.