“Vi i Sverige behöver växla upp och använda all vår potential nu när konkurrensen i vårt närområde hårdnar”
Globala kriterier för hållbar turism anammas världen över. Nyligen samlades 350 representanter för 61 länder från jorden alla hörn i Sevilla för att lära mer och utbyta erfarenheter på kongressen för en hållbar turistindustri som organiseras av Global Sustainable Tourism Council (GSTC) – GSTC2022. Kongressen visade på konkreta exempel på ett strukturerat sätt driva hållbar turism nationellt, regionalt, lokalt och på de konkurrensfördelar det ger en destination. På plats från Sverige var Visit Sweden, Region Västerbotten, Visit Skellefteå, Swedish Lapland Visitors Board och vi från Kungliga Djurgårdens Intressenter.
Ökad konkurrens från grannländer
Många har kommit långt och i Sevilla såg vi hur grannländer som Norge, Finland och Estland redan arbetar med nationella program utifrån ramverket som GSTC erbjuder. I en värld som ständigt utvecklas har länderna funnit en tydlig vägledning framåt. Det blir även ett sätt att attrahera och skapa relation till gäster. Hållbarhet blir verktyget för att destinationsutveckla långsiktigt klokt, inte någon pålaga vid sidan om. Vi i Sverige behöver växla upp och använda all vår potential nu när konkurrensen i vårt närområde hårdnar.
Ledartröjan på och handling
På agendan stod även ”Destination Stewardship”, ett begrepp som omfattar ett bredare ansvarstagande för utvecklingen på våra destinationer och om modet att ta på sig ledartröjan. Angreppssättet kan ses som nästa stora steg framåt efter diskussionen om begreppet ”DMO” och betydelseförändringen från Destination Marketing Organization till Destination Management Organization. I samtal med våra nordiska kollegor konstaterar jag att de senaste årens pandemi förstärkt skiftet i hur vi ser på vår uppgift. Från att tidigare utgått från kunden och vad de vill ha, till en tydligare utgångspunkt i vem man är och vad man står för. Utifrån detta kan man sedan bygga upplevelser att dela med sina gäster. Men inte bara det. Det var uppfriskande att höra talare uttala: ”Vi vet vad vi ska göra, fler workshopar är bara prokrastinering”. ”Låt oss agera”. Klokt, det är ju på sättet vi handlar som vi på riktigt bygger tydlig identitet.
”Vi har även en roll att spela i att inspirera, då vi dagligen möter gäster från hela världen”
Besöksnäringens roll i samhällsutvecklingen
Flera punkter på agendan pekade även på att besöksnäringens utveckling kan vara en tillgång i samhällsutvecklingen i stort när hållbarhetsprinciperna får spela roll. Annika Fredriksson vd Swedish Lapland Visitors Board ingick i en panel för att tala om smarta städer och regioner som gynnar både besökare och boende. I den panel jag deltog var fyra av de 100 städer inom EU som antagit utmaningen att vara klimatneutrala 2030 representerade – Aten, Sevilla, Valencia och jag för Stockholm. Arbetet som sker i städerna imponerar. Utgångspunkten för mig är frågan vad vi inom besöksnäringen kan bidra med för att nå målet till 2030 och samtidigt skapa starkare attraktionskraft för våra destinationer och attraktioner.
”Jag själv är övertygad om att de 100 klimatneutrala städerna, med innovativa och smarta lösningar, goda transporter, ren luft, rent vatten och omtänksamt genomtänkta upplevelser kommer att ha en konkurrensfördel i framtiden”
Dags att våga välja
Det är dags att i större utsträckning välja åt våra gäster och göra det hållbara till standard, inte till ett personligt val. Vi behöver bygga in smartare transporter – för bättre tillgänglighet, digitalisera på ett sätt att vi kan styra besöksströmmar och förlänga säsonger – för bättre affärer, välja klokare på menyerna – för gladare kunder, för att nämna något. Men vi har även en roll att spela i att inspirera, då vi dagligen möter gäster från hela världen. Jag ser de många utställningarna hos oss på Djurgården som viktiga exempel på detta. Genom utställningen Zero City målar Tekniska museet upp den klimatneutrala staden, och visar att omställningen inte bara är nödvändig, utan också något attraktivt att sträva efter tillsammans. Jag själv är övertygad om att de 100 klimatneutrala städerna, med innovativa och smarta lösningar, goda transporter, ren luft, rent vatten och omtänksamt genomtänkta upplevelser kommer att ha en konkurrensfördel i framtiden.
Med blicken riktad mot 2024
I april 2024 kommer GSTC2024 till Sverige, Stockholm och oss på Kungliga Djurgården. Visit Sweden, Visit Stockholm, Tillväxtverket och vi i Kungliga Djurgårdens Intressenter står värd för denna kongress tillsammans med hela Sveriges besöksnäring. Det är viktig internationellt sammanhang att att visa upp de många goda insatser som sker och förberedelserna är i full gång.
Vår gemensamma förhoppning är att fler i näringen inspireras och ser hållbarhet som drivkraft för att lyfta hela destinationer och Sverige som land för att skapa attraktionskraft nu och i framtiden. Låt oss inför GSTC2024 ta flera steg framåt och visa upp Sverige som en attraktiv föregångare inom en innovativ och långsiktigt hållbar turism.
Text: Camilla Zedendahl, vd Kungliga. Djurgårdens Intressenter
Ramverk för hållbar turism – Global Sustainable Tourism Council
Global Sustainable Tourism Council, GSTC, är grundat av bland annat FN organen UNWTO och UNEP för att sätta globala standarder för hållbar turism. Standarderna utgör ett heltäckande system med kriterier som utgår från FNs samtliga 17 globala hållbarhetsmål och visar hur dessa ska tillämpas inom besöksnäringen. Besöksnäringen är till sin natur global och när vi på Kungliga Djurgården sökte en global systematik för att genomlysa vårt hållbarhetsarbete föll valet enkelt på GSTC-D, ett ramverk för destinationer att utvecklas och arbeta med hållbar utveckling. Det var exakt vad vi ville ha – en utmaning i högt ställda krav inom hållbarhetens samtliga perspektiv, internationell benchmarking, allt kvalitetssäkrat genom en oberoende granskningsprocess. I september i år blev vi tillsammans med Sloveniens huvudstad Ljubljana, den första storstadsdestination att erhålla the Green Destinations Platinum Award. I Sverige har även Järvsö och Åsnen har gått igenom samma omfattande process och principerna anammas av allt fler; exempelvis Västerbotten Experience och Swedish Lapland. Allt fler tillkommer från jordens alla hörn.