Ekot har samlat in priser på tåg- och flygbiljetter från resmål över hela Sverige, och sett till snittpriset är tåget billigare än flyget nio gånger av tio.
– Det var mer än jag trodde faktiskt, fascinerande, säger Christer Wallenström, som ska ta inrikesflyget från Bromma flygplats.
Flera resenärer på Bromma flygplats trodde att det var billigare att resa med flyg. Men uppfattningen går isär. Robin Rask och Sofie Falk reser båda till Ängelholm i arbetet.
– Jag tror att det är lite dyrare, säger Robin Rask.
– Jag tror att det är billigare att flyga, om man jämför med tåg, säger Sofie Falk.
Totalt har över 22 000 biljettpriser samlats in, under åtta veckor i december och januari. För flygbiljetterna har Ekot tittat på biljetter utan incheckat bagage men med ett handbagage.
Även om man gör flyget så billigt som möjligt och bara tittar på den enskilt billigaste biljetten varje dag och inte väljer att resa med handbagage så är tåget fortfarande billigare 7 gånger av 10.
KTH :s järnvägsgrupp gör varje år marknadsjämförelser av tåg- och flygresor, på uppdrag av Transportstyrelsen.
– Vi finner ju att i de flesta fallen så är tåg billigare än flyg. Sedan kan det ju marknadsföras på olika sätt, det finns olika antal väldigt billiga biljetter, säger Oskar Fröidh, järnvägsforskare på KTH.
Ekot har tittat på resor från nio orter till och från Stockholm, bland annat Malmö, Luleå och Östersund. Tåget utkonkurrerar flyget på samtliga ressträckor. På flera av rutterna är tåget billigare varenda resdag som Ekot tittat på.
Oskar Fröidh menar att det är först vid de längsta inrikessträckorna som flyget kan konkurrera prismässigt. Han tror också att flyget är bättre på att marknadsföra sina priser, och jobbar mer med lockpriser, något som kan påverka människors uppfattning av prisbilden.
– Det kommuniceras att det är dyrt att åka tåg, och det kan ju stämma att tågpriserna gått upp under året, eftersom det är många som reser och man inte har utökat antalet avgångar i motsvarande grad, säger han.
Samtidigt fortsätter tågen att ha stora problem med att hålla tiderna. Enligt Sydsvenskan, som hänvisar till nya siffror från Trafikverket och Trafikanalys, var punktligheten för kort-, medel- och långdistanståg bara 87,5 procent mellan januari och oktober. Årets siffror är de sämsta sedan åtminstone 2013, när man jämför med helårsstatistiken från föregående år.
3 kommentarer