Annons:

Premium

Hemestertrenden blev en hit för många bolag i kategorin “övrigt logi”

Sedan i fjol granskar Travel News även de företagen inom kategorin övrig logi i vår sista topplista. Där finner vi en blandad skara campingplatser, stugbyar, skidanläggningar, konferenscenter, varma bad på Yasuragi och motsatsen i ett ishotell. Några av dem kunde lika gärna platsa i kategorin hotell, men allt beror på vilken SNI-kod de valt vid registrering i Bolagsverket. Vi har begränsat urvalet till företag med en omsättning över 10 miljoner kronor.

Tack vare den fortsatta hemestertrenden klarade den spretiga branschen 2021 riktigt bra:

# Omsättningen ökade 36 procent från 3,3 till 4,5 miljarder kronor.

# En förlust på 64 miljoner vändes till en samlad vinst på 376 miljoner.

# Föregående års obefintliga rörelsemarginal lyftes i fjol till 8 procent. 

# Antalet anställda årsarbetare ökade från 2 525 till 2970 heltider.

Fjolårets tvåa First Camp gick om Branäs Fritidscenter och fortsatte i år konsolideringen av den växande campingbranschen. First Camp tjänade bra med pengar, men inte lika mycket som Böda Sand och Hotell Havsbaden i Grisslehamn.

Konferensanläggningar hade fortfarande svårt att locka företag. Vart fjärde företag på listan gick back, exempelvis Sånga-Säby, Stockholm Meeting Selection, Almåsa Havshotell och Icehotel.

De verksamheter ni ser i tabellen är sällan jämförbara. Branäs Fritidscenter driver skidanläggning, Yasuragi ett lyxspa, First Camp har campingplatser och stugor med en del av omsättningen i Danmark och Ekerum har golf och hotell. Men gemensamt är att de driver besöksnäringen i Sverige framåt.

Vi har inte detaljgranskat alla bokslut, utan bygger på av Bolagsverket godkända årsredovisningar hämtade från UC.

Foto: Viggo Cavling

De tjänade mest i övrig logi:

Hemester eller svemester, sol och bad eller snö. Eller bara en lyxig helg med god mat i lugn miljö. Under 2021 lättade vi på restriktioner och plånbok och det har ett antal duktiga entreprenörer i besöksnäringen gjort goda vinster på. Pengarna behövs efter pandemin och inför den tuffa konjunktur som väntas plåga branschen nästa år. Här är de som tjänade mest i fjol:

1 Böda Sand Beach Resort 55 mkr

2 Hotell Havsbaden i Grisslehamn 47

3 First Camp Sverige 43

4 Hogna Invest 41

5 Arken Konferenscenter 17

6 Nyman-Hallberg i Storhogna 14

7 Daftö Resort 11

8 Yasuragi 10

9 Sunlight Hotel Conference & Spa 9

10 Djn Sverige 9

De förlorade mest i övrig logi:

Fjolåret präglades fortfarande av covidrestriktioner och företagen drog sig för att samla sina styrkor till utbildning, kick-off eller planering. Det slog mot anläggningar specialiserade på konferensverksamhet. Här är de som tog mest stryk under 2021:

1 Sånga-Säby Hotell & Konferens -22

2 Stockholm Meeting Selection -20

3 Icehotel -14

4 Järavallens Conference -13

5 Pumori Lundsbrunn -11

6 Fridhems Kursgård -10

7 Säröhus -7

8 Aspenäs Herrgård -4

9 Ursands Resort och Camping -3

10 TLBV Hospitality -3

Största arbetsgivarna inom övrig logi:

Besöksnäringen är en viktig arbetsgivare som ofta kan erbjuda en första rad på cv:t. Här redovisas enbart 3 000 årsarbetskrafter enligt årsredovisningarna, i verkligheten sysselsätter företagen betydligt fler som leverantörer av varor och tjänster eller tillfälligt anställda. 88 av de 129 företagen hade fler än 10 anställda, här är de största:

1 First Camp Sverige 206

2 Yasuragi 166

3 Stockholm Meeting Selection 128

4 Svenska Campingpärlor 120

5 Branäs Fritidscenter 111

6 Fritid Österlen 102

7 Arken Konferenscenter 79

8 Sankt Jörgen Park Resort 74

9 Icehotel 6910 Hotell Havsbaden i Grisslehamn 63