Annons:

Panelen om Bali, Södertälje, all inclusive och min julklapp till Ebba Busch

Veckans panel: Didrik von Seth, vd SRF, Kjell Jakobsson, ägare Room Republic, Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB, Adam Györki, kommunikationschef TUI, Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group, Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian, Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group, Daniel Atteroth, Internationell Försäljnings-och marknadsdirektör Viking Line, Kajsa Beausang, chefredaktör & Creative Director Joyvoy

“Finland har lyckats så bra med att bygga Lappland”

Bali.
Södertälje.

Paris med känt torn.

“Jag köper möjligtvis MER cava i oroliga tider”

Denna turistprodukt saknas inom Sveriges gränser: (Exempelvis Disneyland, världens högsta byggnad eller en all inclusive-resort hotellkedja.)

Kajsa Beausang, chefredaktör & Creative Director Joyvoy: En ikonisk byggnad som alla vill fotografera, som Eiffeltornet, Big Ben, Sydneys Operahus eller liknande.  

Daniel Atteroth, Internationell Försäljnings-och marknadsdirektör Viking Line: Hade gärna sett Six Flags i Sverige då bergochdalbanor alltid varit min favorit.

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Ett coolt interaktivt tech museum, som berättar historien om unicorns som Spotify, Klarna, Izettle, Truecaller etc.

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Renodlad hälsoinstitution likt Kamalaya på Koh Samui i Thailand. 

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Sverige behöver utveckla en produkt som bygger på vår unika natur. Vi kommer aldrig att kunna tävla med Dubai eller Neom oavsett. Jag har lagt ganska mycket tid den senaste tiden på att förstå hur produkten Lappland ser ut i Finland, vilken attraktionskraft den har internationellt och vilka volymer det handlar om. Det är nog där utvecklingen måste ske och var resurserna bör satsas. 

Adam Györki, kommunikationschef TUI: Finland har lyckats så bra med att bygga Lappland som en destination dit folk vallfärdar från hela världen. Winter wonderland, när ska vi lyckas? Lappland har enorm potential på vintern. 

“ABBA Voyage”

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Svårt att vara helt seriös här. Några förslag;

1) Polcirkelmuren. Som kinesiska muren fast på polcirkeln

2) Världens krokigaste gata (allt som behövs för att slå ut Lombard street i SF  är nio kurvor på 180 meter).

3) Världens nordligaste triumfbåge/pingvinkoloni/tjurfäktningsarena/osv

4) Världens längsta järnvägstunnel

5) Världens lägsta byggnad!

Kjell Jakobsson, ägare Room Republic: Sverige har mycket att erbjuda, men hur synliggör vi det. Skapa en svensk OTA med ett paketeringsupplägg som gör det lätt att se vad Sverige har att erbjuda och lätt att boka. Finansieras med att alla inom besöksnäringen står för 0,1% av sin omsättning och staten lägger lika mycket som besöksnäringen tillsammans.

Didrik von Seth, vd SRF: ABBA Voyage.   

Detta drar jag in på när det är ekonomisk oro:

Kiev.

“Alla pengar jag sparar skickar jag till Ukraina”

Kajsa Beausang, chefredaktör & Creative Director Joyvoy: Ingenting. Jag köper möjligtvis MER cava i oroliga tider. 

Daniel Atteroth, Internationell Försäljnings-och marknadsdirektör Viking Line: Impulsköp!

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: El!

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Onödig shopping.

 Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Jag sänker värmen i huset. Mest för att jag som Finländare och den bakgrund vi har med Ryssland, anser det vara varje människas plikt för tillfället att göra sitt yttersta för att hjälpa oss igenom detta vansinne som nu pågår och förstå vad som står på spel. Alla pengar jag sparar skickar jag till Ukraina. 

Adam Györki, kommunikationschef TUI: Shoppar mindre på nätet samt säljer allt jag inte använder.

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Resor, nöjen och upplevelser.

Kjell Jakobsson, ägare Room Republic: Sällanköpsvaror och kläder.

Didrik von Seth, vd SRF: Snarare investerar jag i solceller även på landstället så att jag även där kan sälja överskottsel och tjäna pengar.

Detta vill jag ge i julklapp till Ebba Busch som är näringsminister och följaktligen ansvarig för utvecklingen av reseindustrin i Sverige:

Fotograf: Viggo Cavling

“En praktikplats så hon kan uppleva och lära sig vår bransch som hon med tydlighet inte verkar förstå något av”

Kajsa Beausang, chefredaktör & Creative Director Joyvoy: Ett riktigt bra räkneverk, så vi kan få ordentlig statistik över svenskarnas resor.

Daniel Atteroth, Internationell Försäljnings-och marknadsdirektör Viking Line: En praktikplats så hon kan uppleva och lära sig vår bransch som hon med tydlighet inte verkar förstå något av.

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: En lunch med goda branschföreträdare, som kan berätta om vår branschs möjligheter och utmaningar, till exempel vikten av god tillgång av grön el. En förutsättning för att vi ska klara reseindustrins gröna transformation.

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Möte med flygbranschen för att diskutera hur vi gemensamt och snabbast gör flyget mer hållbart. 

 Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: 500 miljoner kronor extra att investera i marknadsföringen av vinter Sverige produkten samt en möjlighet att ta ut vinster skattefritt ur bolag som bidrar till att investera i produkter som ökar den svenska landbaserade turismens attraktionskraft = relativt vanligt i länder var turismen anses vara viktig för samhällsekonomin.

Adam Györki, kommunikationschef TUI: En Thailandsresa 🙂

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: En sovsäck! Husbils- och husvagnsåterförsäljaren Forsbergs Fritidscenter lät Kantar Sifo i somras fråga svenska folket vilken partiledare de helst skulle vilja slå följe med på campingsemestern. Vann gjorde Ebba Busch och hela 14 procent av svenskarna skulle se fram emot att ta en grogg vid campinggrillen tillsammans med Ebba. Det är långt över hennes och KD:s popularitet i riksdagsvalet. En given reträttpost alltså som förgrundsfigur för svensk camping!  

Kjell Jakobsson, ägare Room Republic: En två veckors pryo på hotell och restauranger i Sverige så hon förstår insikten av vilken viktigt bransch vi är för att skapa instegsjobb för de som har svårast att få jobb. På sätt  har hon en bättre insikt att förbättra vår bransch förutsättningar att både överleva och utvecklas.

Didrik von Seth, vd SRF: En turistminister. Det nya Näringsdepartementet verkar luta väldigt  mycket åt energi- och industrifrågor. Tjänstesektorn och hela turism- och besöksnäringen blir därmed nedprioriterad. En turistminister skulle kunna förklara för regeringen vad som behöver göras för att utveckla svensk turism. 

Kommentarer är stängda.