Annons:

Premium

Nya styret i Stockholms stad hoppar av flygfrämjande samarbete

Den borgerliga regeringen vill behålla Bromma flygplats. Styret i Stockholms stad vill lägga ned den fortast möjligt. Men näringslivet och de statliga flygföretagen vill utveckla Arlanda. Text: Janne Sundling

”Det vore olyckligt om Stockholms stad lämnar Connect Sweden som är ett framgångsrikt samverkansprojekt mellan det offentliga och näringslivet” 

Stockholms stad nya rödgröna styre med S, V och MP vill så fort som möjligt stänga Bromma flygplats och bygga bostäder där. Det enkla svaret är att de kan de inte. Ett tidigare borgerligt styre gick med på ett avtal som gör att Swedavia kan driva flygplatsen till år 2038. Fast det vill de egentligen inte. De vill stänga Bromma och utveckla Arlanda i stället. Samma slutsats har två statliga utredningar kommit till.


Stockholms stad rödgröna styre med S, V och MP i majoritet har nu också uttalat att staden bör lämna Connect Sweden, som verkar för utökade internationella flygförbindelser: ”Staden ska lämna alla flygfrämjande samarbeten som exempelvis Connect Sweden”, skriver man i budgetförslaget.

I  styrelsen för Connect Sweden har tidigare både moderata och socialdemokratiska finansborgarråd suttit. Nu senast Anna König Jerlemyr (M). Styrelseordförande är Jacob Wallenberg som bland annat är vice ordförande i SAS.

I det rödgröna i budgetförslaget heter det också att i stadens mötespolicy ska ”digitala möten… bli ett förstahandsval vid möten på annan ort”

Connect Sweden är ett samverkansprojekt för att öka tillgängligheten till Sverige och Arlanda. Och för att skapa ett bättre företagsklimat och underlätta utländska investeringar i Stockholmsregionen. 

I regeringens flygstrategi från 2017 beskrivs samarbetet såhär: ”Connect Sweden – Ett samverkansprojekt som verkar för att stärka Sveriges internationella flygförbindelser. Stöds av bl.a. Stockholms kommun, Swedavia AB och representanter från näringslivet.”

I det rödgröna i budgetförslaget heter det också att i stadens mötespolicy ska ”digitala möten… bli ett förstahandsval vid möten på annan ort” och att ”tåg ska bli norm vid tjänsteresor” och förutom att lämna Connect-samarbetet ska man ”inte tillåta flygresor till Göteborg och Malmö”. 

Stockholm ska enligt budgetförslaget ”bidra till avvecklingen av Bromma flygplats i syfte att omvandla området till Bromma parkstad, där konkret planering ska påbörjas genom att tillsätta en projektorganisation. Staden ska också ”inleda arbetet med att kartlägga markföroreningar vid Bromma flygplats så att staden får en uppfattning om saneringsbehov”.

Beskeden från nya finansborgarrådet var lite annorlunda under dennas förra period i majoritet. Då sa Karin Wanngård (S) så här:

”Det jag skulle vilja se nu är utvecklingen av Arlanda, jag skulle vilja se en fjärde bana och det måste regeringen putta på nu. Vi puttar ju på från vårt håll, men regeringen måste vara med också i samarbetsorganen. Det betyder inte att det behöver vara ministern, men det behövs ett tydligt samarbete så att de förstår komplexiteten. Det handlar ju om att börja nu om vi ska söka miljötillstånd för en fjärde bana på Arlanda. Avtalet för Bromma går ut 2038 och då måste det var klart. Inför det måste vi ju börja fasa över trafik och skapa förutsättningar för Arlanda som gör att bolagen vill flytta sina flighter dit”.

Fast när det gäller Arlandas framtid är det ett agerande från regeringen som krävs. 

Nils Paul, expert infrastruktur på Svenskt Näringsliv har följande kommentar:

”Kommunfullmäktige har inte beslutat ännu – så sista ordet är förhoppningsvis inte sagt. Det vore olyckligt om Stockholms stad lämnar Connect Sweden som är ett framgångsrikt samverkansprojekt mellan det offentliga och näringslivet där båda parter har ökad tillgänglighet till gagn för medborgare och företag som målsättning. Fler direktförbindelser till omvärlden är viktigt för tillväxten och för att företag ska kunna attrahera kompetens och utländska investeringar. Turismen är också mycket viktig för Stockholms växande besöksnäring där många utrikes födda och unga kommer in på arbetsmarknaden.

”Näringslivet saknar flera viktiga besked från Stockholms stad om hur Sveriges största stad ser på landets största flygplats. Inte minst den utredning om Arlandas framtid som Peter Norman lämnade till tidigare infrastrukturminister Tomas Eneroth”, avslutar Nils Paul.