Annons:

Premium

Brexit skapar nya problem för brittiska flygindustrin

Brexit har skadat den brittiska ekonomin, och "massivt förvärrat" bristen på arbetstagare och bidragit till problemen på brittiska flygplatser, menar de största flygplatsägarna. Text: Janne Sundling

”Den brittiska regeringen behöver titta på hur man faktiskt kan få tillbaka en förnuftig ekonomisk tillväxtplan, med flyget i centrum”

Manchesters flygplats var en av de som drabbades värst av störningar i år eftersom en brist på personal gjorde att den inte kunde hantera resandet efter covid, med enorma köer och kaotiska scener.

Charlie Cornish, vd för MAG, som äger flygplatserna i Manchester, Stansted och East Midlands, säger nu att problem med rekrytering efter Brexit gjorde Storbritannien mindre konkurrenskraftigt.

När han talade vid Airlines 2022-konferensen i London, sa Cornish:

– Det råder ingen tvekan om att Brexit har skadat den brittiska ekonomin, 99 procent av de ledande ekonomerna skulle säga det till dig. Du måste bara titta på tillväxttakten nu, sa han vid Airlines 2022-konferensen i London i veckan.

– Om det fortsätter, kommer Storbritanniens förmåga att vara konkurrenskraftig att urholkas varje år. Den brittiska regeringen behöver titta på hur man faktiskt kan få tillbaka en förnuftig ekonomisk tillväxtplan, med flyget i centrum.

Cornish menar att problemen förvärrades av att färre européer kom tillbaka till Storbritannien. 

– Före Brexit fanns det problemet aldrig där. Vi måste ha ett öppet samtal: hur ska vi lösa den Brexit-relaterade störningen? Om man tittar på den ekonomiska återhämtningen i EU ligger de mycket före Storbritannien. Ingen kommer att kunna säga att det inte beror på Brexit.

Charlotte Vere, flygminister, föreslog, när den senare på konferensen tillfrågades om en Brexit-fördel för branschen, att Storbritannien skulle kunna modernisera sitt luftrum. ”Vår förmåga att fortsätta med modernisering av luftrummet skiljer sig från i EU … jag ser det som en begränsning [för EU]. Ur vårt perspektiv tror jag att vi kommer att kunna utveckla vår flygsektor”, sa hon.

Manchester flygplats.

”Det råder ingen tvekan om att Brexit har skadat den brittiska ekonomin, 99 procent av de ledande ekonomerna skulle säga det till dig”

Willie Walsh, chef för det globala flygbolagsorganet Iata och tidigare chef för British Airways-ägaren IAG, sa att det fanns tydliga indikatorer på att brittiskt flyg återhämtade sig långsammare än Europas.

– Det har skadat Storbritannien, för allt jag har sett. Jag har inte hört någon politiker uttala sig om någon fördel, och jag ser inte någon Brexit-fördel för flyget. Om du inte kan erkänna att det finns något negativt, kommer de inte att kunna fixa det.

Han sa att Iata var övertygad om att flygindustrin skulle återhämta sig ytterligare 2023, trots kriget i Ukraina och annan ekonomisk motvind.

– Globalt ser vi positiv tillväxt. Storbritannien är ett undantag.