Annons:

Premium

Danskt bolag med svenska ägare köper HH-bolaget ForSea

Danska Molslinjen köper ForSea, som driver färjelinjen mellan Helsingborg och Helsingör. Bakom Molslinjen finns svenska riskkapitalbolaget EQT. Text: Janne Sundling

”Vi ser fram emot ett nära samarbete mellan Molslinjen och Forsea där vi kan utbyta lärdomar och fortsätta tillväxtresan mot en hållbar ledande aktör i regionen”

Molslinjen köper ForSea av den internationella investeringsfonden Igneo Infrastructure Partners. ForSea ska drivas vidare under samma varumärke. Molslinjens driver en stor del av färjetrafiken i Danmark, som Bornholmslinjen mellan Ystad och Rönne liksom nu även Forseas färjor mellan Helsingborg och Helsingör.

– Det här betyder att vi blir del av något större. De har en massa kompetens, och vi kan stödja och lära av varandra, vilket är en fördel, säger Forseas vd Kristian Durhuus till News Øresund.

– Forsea är ett attraktivt och välskött färjerederi. På samma sätt är Forsea och Molslinjen båda viktiga transportlänkar i Norden med ett mycket kompletterande utbud av tjänster och expertis inom sina respektive organisationer. Vi ser fram emot ett nära samarbete mellan Molslinjen och Forsea där vi kan utbyta lärdomar och fortsätta tillväxtresan mot en hållbar ledande aktör i regionen, säger Carsten Jensen, vd på Molslinjen.

Förra året transporterade Molslinjen ca 8 miljoner passagerare på nio danska linjer, däribland Molslinjen mellan Odden på Själland och Aarhus/Ebeltoft samt Bornholmslinjen mellan Ystad och Rönne. Molslinjen driver ävern Samsølinjen, Alslinjen, Langelandslinjen och Fanølinjen. 

Sedan 2021 ägs Molslinjen av det svenska riskkapitalbolaget EQT Infrastructrue. 

De satsningar som Forsea gjort på hållbarhet, med bland annat miljöcertifierade och batteridrivna färjor, ska fortsätta framöver, uppger EQT Infrastructure.

– Vår strategi är fortfarande att arbeta med grön omställning och konvertera alla färjor till el eller någon annan grön energi – att driva en grön transportkorridor över Öresund, säger Kristian Durhuus.

För att affären ska gå igenom måste den godkännas av konkurrensmyndigheterna i Sverige och Danmark, och därför förväntar parterna att den avslutas först i början av nästa år. 

2019 transporterade ForSea 7 miljoner passagerare samt 1,3 miljoner personbilar, 440 000 lastbilar och 16 000 bussar. 

Molslinjen har cirka 1 200 anställda. Forsea har cirka 750 anställda.

På nytt jobb