Nya Silver Line gör det möjligt för Washingtonbesökarna att ta tåget till sina plan. Flygplatsen öppnade 1962, och en tågförbindelse dit har sedan dess blivit en lång och utdragen fråga.
En sedan länge planerad 11,5 mils förlängning av huvudstadens Metrorail-system börjar trafikera flygplatsen denna vecka. Den andra fasen av Silver Line-utbyggnaden lägger till sex nya stationer i norra Virginia och blir kulmen på en satsning på 3 miljarder dollar för att få järnvägstrafik till Dulles.
Silver Lines debut sker strax före Thanksgiving-helgen då många reser hem till släkten. Den är en del i Biden-administrationens försök
att föra USA:s järnvägsinfrastruktur närmare internationella standarder. Det efter decennier av ansträngningar att ansluta huvudstadens största flygplats till dess tunnelbanenätverk.
Dulles byggdes för att nås enbart via en motorväg. Även om Federal Aviation Administration uttryckte intresse för en järnvägsförbindelse har det funnit många politiska och ekonomiska hinder i vägen.
Som i många andra amerikanska städer där spårförbindel ser från stadskärnorna till flygplatserna har försummats.
Byggandet av en direkt anslutning till Los Angeles LAX för stadens tunnelbanesystem pågår fortfarande.
Resenärer till New York City kan bli förvånade över att det inte finns någon direkt tågförbindelse till Manhattan från LaGuardia.
Varför blev det så här?
– Den primära förklaringen är att medan flygsektorn exploderade efter andra världskriget, kollapsade det amerikanska järnvägssystemet under samma period. Och i städerna fanns inget fokus på att skapa tillgång med järnväg till flygplatserna, säger Yonah Freemark, senior forskningsassistent vid Urban Institute till Bloomberg.