Annons:

Premium

Han ska trippla turismen till Qatar

Travel News utsända i Qatar träffar Qatar Tourisms Craig Upshall i whiskybaren på MSC World Europa. Vi har klätt upp oss i kostym för att möta en så mäktig person. Han kommer i shorts och en tenniströja. Det kommer in en flaska iskallt bubbelvatten och då börjar vi ställa våra frågor.

”Varför ska man då komma till Qatar? Helt klart är i alla fall att man tänker inte kopiera Dubai rakt av”

Craig Upshall är anställd av Qatar Tourism sedan i maj förra året. Han är en av dem som ska förvandla Emirens vision 2030 till verklighet. Det är inga små mål som landets ledare satt upp för reseindustrin. Antalet turister per år ska öka från 2 till 6 miljoner. Turismens andel av BNP ska gå från 6 till 12 procent. Turisterna som kommer ska spendera tre gånger mer pengar när de är i Qatar. Och antalet anställda i turistsektorn ska fördubblas.

Målen spikades under den bojkott som den övriga arabvärlden startade 2017. 

Qatar ska även lyfta sig inom andra fält som utbildning och hälsa. Målet är förstås att komma bort från sitt olje- och gasberoende. På drygt tjugo år har man förvandlat en öken fylld av sand till något som för tankarna till Manhattan. Överallt är det sexfiliga nyanlagda motorvägar och mellan dem i stadskärnan skinande gröna gräsmattor. 

– Jag kan inte säga hur mycket turisterna spenderar i dag, men siffrorna ska upp. Det är bra med tydliga mål, säger Craig Upshall. 

Hans fokus är i första hand kryssningsturism och norra Europa. Ungefär 10 procent av besökarna idag kan kopplas till kryssningsindustrin. 

Den nya terminalen.

– Vi har precis byggt en ny terminal som vi är mycket stolta över. Den kommer att bli en mötesplats inte bara för turister. Det finns redan ett konstgalleri i byggnaden och snart öppnat ytterligare verksamhet. 

De största source-marknaderna för turism till Qatar är Saudiarabien och övriga Mellanöstern. Sedan kommer Indien och Kina när restriktionerna hävs. Men Craig Upshall ser förstås även Europa och speciellt norra delarna som en viktig marknad. 

– Från och med den första november är alla covid-restriktioner borta. Nu ska vi först klara av VM, när det är över blir det visumfritt till Qatar från 95 länder. Vi vill att fler kryssningsbolag gör turn arounds här, men det funkar också med vanliga stopp. Vi vill förstås att så många som möjligt ska gå av båten. Kryssningsbolagen vill att de ska spendera sina pengar ombord, säger Craig Upshall och ler. 

Under VM skulle först bara de besökare med fotbollsbiljetter släppas in i landet, men nu är även deras familjer välkomna. Exempelvis så ska båten vi sitter på fyllas med brittiska fotbollsfruar. Totalt har MSC tre skepp vid kajen i Doha under VM som fungerar som flytande hotell. 

Doha i Qatar.

Varför ska man då komma till Qatar? Helt klart är i alla fall att man tänker inte kopiera Dubai rakt av.

– Det är inte så mycket bling bling här. Det är mycket mindre sett till ytan. Du kan landa och vara vid stranden inom en timme. I Dubai sitter du i bil i timmar. Vi satsar mycket mer på kultur. Det finns fantastiska museer för arabisk konst och kultur. Qatar är mer genuint. 

Och även de som inte har så tjock plånbok är välkomna. 

– Det är affordable lyx. Ett femstjärnigt hotell här är inte lika dyrt som i Dubai. Jag älskar Dubai. Min bror bor där och jag har varit där massor med gånger, men detta är något annat, säger Craig Upshall och nickar så att budskapet ska gå in. 

Den politiska situationen i Qatar och Mellanöstern vill han överhuvudtaget inte kommentera. 

– Jag arbetar med turism och pratar om det. Resten lämnar jag till de som bestämmer över det.

Han är dock övertygad om att VM kommer att sätta världens strålkastare på den lilla nationen som mest består av sand och är ungefär lika stor som Skåne. 

– Det kommer hit 1,2 miljoner människor och minst 3 miljarder människor kommer att titta på matcherna på tv. De bygger upp studios med utsikt över den gamla souken. Det är ett fantastiskt skyltfönster som pågår i fyra veckor. Vi hoppas förstås att människor ska vilja komma tillbaka, säger Craig Upshall.  

En stor annonsör under fotbolls-VM kommer Qatar själva att vara. Budskapet till miljarder tv-tittare kommer att bli: ”Feel Move”. 

En annan stor annonsör under VM kommer att vara Budweiser. Deras öl kommer vara tillgänglig i alla fans parks som i detta nu finslipas inför fansen ankomst. När vi åker runt ser vi mest byggnadsarbetare, men enligt uppgift ska supporters från Bolivia och Argentina redan vara här. 

Hamad International Airport, Doha, Qatar.

Qatars internationella flygplats Hamad är ett av flygvärldens stora nav. Qatar Airways flyger till 150 destinationer och varje år passerar 40 miljoner människor flygplatsen som av Skytrax utsetts till världens bästa. Huruvida detta är sant vet jag inte, men en sak är säker. Det är en gigantisk flygplats som får Arlanda och Kastrup att framstå som små och ja intima. 

Craig Upshall är förstås mycket nöjd med Finnairs samarbete med Qatar och att man nu kan flyga Point to Point från både Köpenhamn och Stockholm till Doha året runt. Många svenska resenärer mellanlandar också här på sin väg till Maldiverna, Sydafrika och Tobago. 

– Mitt jobb handlar om att få fler att stanna här några dagar, säger Craig Upshall.

Business Area Manager – Solresor
Sista ansökningsdag:
21 februari 2025