Antalet kunder var 8 120, av de 2 032 nya då de inte hade köpt någon periodbiljett under de föregående 90 dagarna. Skånetrafiken konstaterar att det aldrig tidigare har sålts lika många biljetter över Öresund under en tvåveckorsperiod.
Varje kund köpte i snitt 2,7 biljetter under de två veckorna som kampanjen varade och de flesta valde 30-dagarsbiljetter, 20 132 sådana periodkort såldes, medan antalet flexbiljetter som såldes var 1 042 stycken.
– Det är glädjande att se att kampanjen har gett effekt. I dessa tider, när mycket blir dyrare, vill vi göra valet ännu enklare att välja det hållbara alternativet. På sikt hoppas vi att detta bidrar till utveckling av hela Öresundsregionen, säger Pernilla Lyberg, marknadschef på Skånetrafiken, i ett pressmeddelande.
Priset för en 30-dagarsbiljett var 1 759 kronor under perioden, medan ordinarie pris är 2 345 kronor. En liknande kampanj genomfördes i våras för resenärer inom Skåne.