Annons:

Premium

Snabbmatkedjans KFC:s jättetabbe

Användarna av snabbmatskedjan KFC:s app och följare i sociala media i Tyskland fick i förra veckan ett erbjudande om en specialmeny för att fira Kristallnatten. KFC skyller på en automatiserad process för att uppmärksamma helger och minnesdagar. Text: Janne Sundling

Under natten mellan den 9 och 10 november 1938 brändes 1 400 synagogor och bönehus. Omkring 7 500 judiska butiker fick skyltfönstren krossade, vandaliserades och plundrades. Även judiska bostäder vandaliserades. Judar misshandlades och hundratals mördades.

Meddelandet som uppmanade kunderna att unna sig ett mål krispig kyckling ”för att minnas kristallnatten” väckte starka reaktioner.

KFC Tyskland säger I ett utt,alande att meddelandet skickades ut via en semiautomatiserad process kopplad till kalenderhändelser, som helger och minnesdagar. 

”Det här ledde till att ett inte godkänt budskap skickades ut av misstag”, skriver de och tillägger att rutinerna nu förändrats.

”Vi försäkrar att det inte var vår avsikt att trivialisera allvaret och den historiska betydelsen av Kristallnatten eller såra offren eller deras anhöriga”, fortsätter de.