Det är norska Luftfartstilsynet som dömt ut böterna. Och så länge ersättningsfrågan inte är löst fortsätter de bötfälla.
”Tvångsböterna påläggs löpande, med en ny värdering av om de ska fortsätta var tionde dag. Böterna fortsätter till det inte är några fall kvar som inte är behandlade”, säger Luftfartstilsynet till norska TV 2.
SAS svarar till norska nyhetsbyrån NTB att de i september började komma ikapp med att återbetala resenärer i allmänhet. Det som återstår är mer komplexa ersättningsfall, som kräver utredning. Det kan till exempel handla om passagerare som får extrakostnader i form av hotellboende, mat och alternativa transporter.
– De här fallen måste behandlas individuellt och delvis manuellt, och det tar tid. Det är en extraordinär situation när 370 000 passagerare blev drabbade av strejken, säger norska SAS presschef till NTB.
Om SAS inte skulle komma ikapp hela mängden passagerare med krav till årsskiftet skulle det sammanlagt kunna bli böter på 700 000 kronor.