Annons:

Premium

Panelen om om Sunwebs köp av Airtours, Destination 2023 och taxibranschen

Veckans panel: Didrik von Seth, vd SRF, Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian, Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group, Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group, Mats Nyblom, vd SRJ (k), Anders Junger, vd Winn Hotel Group, Cecilia Saberi, kommunikationsansvarig Hertz Sverige, Johanna Danielsson, vvd Kairos Future, Kjell Jakobsson, ägare Room Republic, Sandra Miller Kinge, chief Communication & Growth Officer Apollo

”Jag är en sån där jobbig spontanbokare, så det vet man aldrig i förväg”

Hit åker jag på nästa weekendresa?

Sandra Miller Kinge, chief Communication & Growth Officer Apollo: Rom

Kjell Jakobsson, ägare Room Republic: Sierra Nevada kombinerat med Marbella

Palma Mallorca.

Linda Bjernstål, ceo-konsult Tondere / Forestcarb: Palma

Johanna Danielsson, vvd Kairos Future: Jag är en sån där jobbig spontanbokare, så det vet man aldrig i förväg. 

Cecilia Saberi, kommunikationsansvarig Hertz Sverige: Istanbul eller Warszawa

Anders Junger, vd Winn Hotel Group: Florens om några veckor.

Köpenhamn Danmark

Mats Nyblom, vd SRJ (k): Kan av olika, delvis praktiska, skäl bli Köpenhamn.

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: London 

Didrik von Seth, vd SRF: Thessaloniki

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Nice   

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Lissabon

Maldiverna

”Håller inte på med sol- och badsemestrar”

Här landar jag på nästa sol- och badsemester med familjen:

Linda Bjernstål, ceo-konsult Tondere / Forestcarb: Palma

Sandra Miller Kinge, chief Communication & Growth Officer Apollo: Fuerteventura 

Kjell Jakobsson, ägare Room Republic: Maldiverna

Johanna Danielsson, vvd Kairos Future: Sol- och bad är inte min grej, och jag är så himla trött på att sitta still på flygplan i jobbet så det är inte så sannolikt att det blir nån sol- och badsemester. Men får jag nöja mig med heta bad så blir det Island.

Cecilia Saberi, kommunikationsansvarig Hertz Sverige: Grekland är en absolut favorit med fantastiska stränder, god mat och möjlighet till varierad semester. 

Anders Junger, vd Winn Hotel Group: Det är svårt att slå segling längs västkusten.

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Oftast Grekland eller Spanien

Didrik von Seth, vd SRF: Grekiska Rivieran

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Malaga

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Gran Canaria

Mats Nyblom, vd SRJ (k): Håller inte på med sol- och badsemestrar.

Och när jag vinner på Triss i TV4 drar jag hit med familjen, alla jag känner plus några till. Alltså den STORA drömresan:

Linda Bjernstål, ceo-konsult Tondere / Forestcarb: Maldiverna eller Island med husbil. Stora kontraster.

Sandra Miller Kinge, chief Communication & Growth Officer Apollo: Mauritius

Kjell Jakobsson, ägare Room Republic: Sydafrika

Island

”Eftersom familjen, vänner och bekanta är spridda över hela världen gör jag istället en jorden-runt-resa själv och ställer till med kalas och roliga upplevelser när jag kommer fram”

Johanna Danielsson, vvd Kairos Future: Eftersom familjen, vänner och bekanta är spridda över hela världen gör jag istället en jorden-runt-resa själv och ställer till med kalas och roliga upplevelser när jag kommer fram. 

Cecilia Saberi, kommunikationsansvarig Hertz Sverige: Punta Cana – Dominikanska republiken

Anders Junger, vd Winn Hotel Group: Skänker en bra del till välgörenhetsorganisationer och sedan ringer jag Erik och bokar upp Pater Noster med havets läckerheter och Champagne med nära och kära över en helg.

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Då hyr jag en riktigt stor Gulet och åker runt halva sommaren i medelhavet.

Didrik von Seth, vd SRF: Australien 

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Nya Zeeland 

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Grönland

Mats Nyblom, vd SRJ (k): Åka tåg cross-country i Canada på vintern ska vara häftigt har jag hört. 

”Vi är några i Sverige som minns tiden med ”Taxi, var god dröj”. Never again!”

Detta taxibolag åker jag helst med:

Linda Bjernstål, ceo-konsult Tondere / Forestcarb: Åker sällan taxi, men de gånger jag åker brukar det bli Taxi Stockholm.

Sandra Miller Kinge, chief Communication & Growth Officer Apollo: Taxi Stockholm

Kjell Jakobsson, ägare Room Republic: Uber annars något av de etablerade taxibolagen på orten.

Johanna Danielsson, vvd Kairos Future: Taxi Stockholm, har inte tid med strul. 

Cecilia Saberi, kommunikationsansvarig Hertz Sverige: Det som är lättast att boka.

Anders Junger, vd Winn Hotel Group: Taxi Stockholm. 

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Alltid ett så kallat ”etablerat” bolag om möjlighet ges.

Didrik von Seth, vd SRF: Taxi Stockholm

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Taxi Stockholm  

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Taxi Stockholm

Mats Nyblom, vd SRJ (k): Undviker taxi och föredrar kollektivtrafik. Gillar att tyska taxi-bilar ska vara målade i RAL-färgen 1015 Helleifenbein. https://www.ralfarbpalette.de/ral-classic/ral-1015-hellelfenbein

Taxi har sedan avregleringen på 1900-talet varit en katastrof. Blir det någonsin bra? Motivera gärna ditt svar.

Mats Nyblom, vd SRJ (k): Vi kallar ändå inte längre en taxi för en ”dröj” efter det klassiska svaret då man ringde taxi Stockholms växel och mötes av det intalade beskedet ”Taxi Stockholm, var god dröj”. Så jag skulle säga att vi har bytt en katastrof mot en annan. Men som sagt jag föredrar kollektivtrafiken i både Stockholm och annorstädes. I kollektivtrafiken får man en sann autentisk flair av där man befinner sig. I Paris är en Metro-resa ett måste. Bara att gå ned i en av Hector Guimards fantastiska art-neuveau nedgångar är en sann Paris-upplevelse.

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Trist att vi inte kommit till rätta med skojare som tar ohemult mycket betalt av ont anande utländska turister från till exempel Arlanda.  Blir ett riktigt trist första intryck. Är inte alls insatt i branschen, men att ha ett rimligt pristak och/eller tydligare prismarkering, el auktorisering av de taxibolag som inte tar ockerpriser borde inte vara omöjligt, speciellt i Sverige där allt annat är så uppstyrt?

Linda Bjernstål, ceo-konsult Tondere / Forestcarb: Tycker det är otroligt dyrt med taxi, undviker i den mån det går. Varför inte bara ha elbilar till taxi och tänka på miljön istället ? Hög tid för det och främja ny teknologi inom området. 

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Förhoppningsvis men då måste det införas striktare regler för vilka som får bedriva taxiverksamhet och högre straff för de som försöker fuska. Det måste vara säkert att åka taxi.  De oseriösa taxibolagen som försöker likna de traditionella taxibolagen måste bort. Det är många som blir lurade, särskilt turister som tror att de åker med ett erkänt taxibolag.

”Det är inte katastrof alls. Utbudet av bilar är idag mycket större än tidigare”

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Det är inte katastrof alls. Utbudet av bilar är idag mycket större än tidigare. Däremot är prissättningen allt annnat än lätt att förstå innan man sätter sig i en bil. Här finns arbete att göra för konsumentverket! 

Sandra Miller Kinge, chief Communication & Growth Officer Apollo: Bra fråga, känns som ingen vill ta tag i problemen. Gör det möjligt för de seriösa bolagen att konkurrera på samma villkor och säkerställ att oseriösa aktörer inte kan driva verksamhet! 

Kjell Jakobsson, ägare Room Republic: Jag har nästan bara positiva erfarenheter från Uber. Det kan nog bero på att här kan jag ge direkt feedback på min upplevelse. Jag tror att de traditionella taxiföretagen måste hitta bättre system där kunden kan ge direkt feedback på servicen och skapa enkelhet med att boka och betala.

Cecilia Saberi, kommunikationsansvarig Hertz Sverige: Jag åker nästan aldrig taxi så jag vet inte. Men det säger nog också allt. Kan jag undvika taxi så gör jag det för jag vet aldrig vad jag får (på taxameter). Däremot föredrar jag en Bolt alla dagar. Det säger nog mycket det också. 

Anders Junger, vd Winn Hotel Group: På det stora hela gillar jag fri företagsamhet och konkurrens. Men det måste finnas ett tydligt regelverk. med tillstånds- och kontrollsystem. Om det införs kan det nog bli bättre. 

Johanna Danielsson, vvd Kairos Future: Någonsin är ett väldigt stort ord, men mycket pekar på fortsatt rörighet i storstäderna, det är ju inte katastrof överallt. En meta-app är kanske inte omöjligt för bättre kapacitetsutnyttjande, och en hårdare reglering av företag som missköter sig inte alltför långt borta. Bra kan det också bli när vi har självkörande taxis som ersätter kollektivtrafiken bland annat i glesbygd och på så vis förbättrar förutsättningarna att bo där. 

Didrik von Seth, vd SRF: Jag tycker tvärt om. Stora valmöjligheter och billigare. Där det fortsatt finns regleringar är det däremot katastrof. Vi är några i Sverige som minns tiden med ”Taxi, var god dröj”. Never again!