Annons:

Premium

Gott hopp i mörk tid

Reseindustrins Q3-rapporter visar på stark återhämtning efter pandemin. Vi vill resa och träffas, trots en dyster omvärld. Med krig, inflation och lågkonjunkturen runt hörnet behöver bolagen samla i ladorna. Analys av: Leif Holmkvist.

”Om sunt ekonomiskt tänkande fått råda över chauvinismen hade SAS sålts, styckats eller likviderats redan för tio år sedan”

Det var första sommaren utan mask och handsprit. Glömda är Tegnells gnäll och Löfvens tjat om handtvätten. Vi reser, vi går på krogen och tuggar i oss hotellens höjda priser. De flesta har nog råd efter pandemins tvångssparande.

Travel News har gått igenom de senaste kvartalsrapporterna i nio stora bolag inom rese- och besökssektorn. De är närmast omöjliga att jämföra sinsemellan, det är inte så mycket som förenar Pandox och Skistar eller SJ och First Camp.

Vissa av bolagen är fortfarande lätt dopade av pandemistöd och har uppskjutna skulder till Skatteverket. Vi tar det nattsvarta först:

SAS A321LR

SAS är rätt meningslöst att ens bedöma när bolaget är helt i händerna på de amerikanska riskkapitalisterna i Apollo Global Management och en konkursdomstol i New York. Apollo bryggfinansierar rekonstruktionen under Chapter 11, som mest kan liknas vid en konkurs i slow motion. De tar enormt bra betalt, 1,5 – 2 miljarder kronor, för att riska 7 lånemiljarder på ett bolag som börsen värderar till knappt 5 miljarder.

Om sunt ekonomiskt tänkande fått råda över chauvinismen hade SAS sålts, styckats eller likviderats redan för tio år sedan. 

Sommaren för SAS blev eländig, delvis på grund av den onödiga pilotstrejk som ledningen provocerade fram genom att försöka runda svenska arbetsmarknadslagar. Den kostade bolaget 1,4 miljarder kronor, men även utan strejk hade bolaget fortsatt gå back.

SAS flyger lite mer, fast mycket mer leisure där marginalerna är lägre, anställer fler och dubblar sin omsättning jämfört med pandemisommaren i fjol, men fortsätter förlora pengar. 49 av 50 kronor i bolaget är lånade. Det blir dyrt för danskarna att ta över och flytta till Kastrup. 

  • Nyckeltal SAS Q3 2022 (Q3 2021)*:
  • Intäkter 8580 (3982)
  • Resultat före skatt – 2081 (- 1213)
  • Kassaflöde – 992 (539)
  • Soliditet 2 % (13 %)
  • Anställda 7435 (5190)
  • * Q3 avser perioden maj – juli

Bättre ser det ut för Norwegian som gjorde en regelrätt rekonstruktion redan för två år sedan. I motsats till SAS pekar pilarna åt rätt håll: rejäl rörelsemarginal, starkare balansräkning och en stor ökning av de lönsamma affärsresenärerna, vilket kan bero på att många av dem givit upp hoppet om SAS.

”Norwegian har fördubblat sin kapacitet mätt som ASK på ett år, men fyrdubblat intäkterna”

Norwegian har fördubblat sin kapacitet mätt som ASK på ett år, men fyrdubblat intäkterna, vilket tyder på bra kapacitetsutnyttjande. För första kvartalet sedan pandemin och rekonstruktionen gör bolaget en rejäl vinst. Att bara tre av fyra flighter avgick i tid under sommaren skyller norrmännen gärna på strulet på europeiska flygplatser.

  • Nyckeltal Norwegian Q3 2022 (Q3 2021)*
  • Intäkter 7115 (1927)
  • Resultat före skatt 910 (169)
  • Kassaflöde 1707 (443)
  • Soliditet 20 % (14 %)
  • Anställda 4000 (3310)
  • * NOK = 1,09 SEK

Strul på flygplatserna var något av statliga Swedavias specialitet under sommaren. Nu har situationen återgått till det normala, vilket är långt från perfekt. Arlanda är som alltid en rörig byggarbetsplats med rekordlång väntan på bagage.

”Under tredje kvartalet lyckades Swedavia skrapa ihop en liten vinst och visade ett hyggligt kassaflöde”

Under tredje kvartalet lyckades Swedavia skrapa ihop en liten vinst och visade ett hyggligt kassaflöde. Med en ny regering lär Bromma flygplats bli kvar inom överskådlig tid och en fjärde banan på Arlanda får vi nog inte se förrän det långsammare elflyget är etablerat. 

  • Nyckeltal Swedavia Q3 2022 (Q3 2021)
  • Intäkter 1311 (793)
  • Resultat före skatt 76 (- 244)
  • Kassaflöde 322 (93)
  • Soliditet 43 % (39 %)
  • Anställda 2307 (2303)

Eldrivna konkurrenten SJ tuffar på, men plågas av för många tåg på populära spår och för få passagerare på stickspåren. Många vill ta tåget, trots att det ofta är billigare att flyga eller ta egen bil och miljömedvetenheten är ett glädjeämne för SJ.

”Men ekonomiskt står SJ stadigt, så länge tålmodiga passagerare betalar sina dyra biljetter”

Ett sorgebarn är däremot Trafikverket, vars eftersatta och försenade banarbeten sänkt SJ:s punktlighet till 82 procent. Akut brist på lokförare är också ett växande problem.

Men ekonomiskt står SJ stadigt, så länge tålmodiga passagerare betalar sina dyra biljetter.

  • Nyckeltal SJ Q3 2022 (Q3 2021)
  • Intäkter 2751 (1999)
  • Resultat före skatt 249 (28)
  • Kassaflöde 346 (83)
  • Soliditet 38 (35)
  • Anställda 4813 (4571)

Det är betydligt mer lönsamt att äga stationshusen med dess krogar, kiosker och affärer. Jernhusen är ett välskött statligt företag, spåren ligger där de ligger, oftast i stadens centrum, och tågen lär fortsätta att gå. 

  • Nyckeltal Jernhusen Q3 2022 (Q3 2021)
  • Intäkter 410 (340)
  • Resultat före skatt 309 (158)
  • Kassaflöde 230 (115)
  • Soliditet 46 (43)
  • Anställda 164 (175)

Scandics hotell ligger också bra till för resande och bolaget kan skryta med sitt bästa kvartal någonsin sett till omsättning och lönsamhet. Gästerna har återvänt och Scandic slår 2019 års siffror, vilket delvis kan förklaras med höjda priser. RevPAR, intäkt per tillgängligt rum, ökade till 875 kronor jämfört med 807 kronor 2019.

Scandic har nu 56 000 rum i 271 hotell och fortsätter expandera genom att öppna tio nya under innevarande år. Bolaget är särskilt starka på konferenser och kan glädja sig åt att de lönsamma affärskunderna återvänt i snabbare takt än prognoserna spådde under pandemin.

  • Nyckeltal Scandic Q3 2022 (Q3 2021)
  • Intäkter 5994 (3734)
  • Resultat före skatt 796 (238)
  • Kassaflöde 953 (547)
  • Soliditet 5 % (3 %)
  • Anställda 10253 (6460)

Att äga hotellfastigheter är en god affär, trots att den högt belånade fastighetsmarknaden sviktar under stigande räntor. Men Pandox belåningsgrad sjönk under kvartalet till 47 procent, trots nyinvesteringar på närmare en miljard kronor i Belgien och Storbritannien.

Att ha en god räntetäckningsgrad, som fördubblats på ett år till 4,8, gör Pandox tåligt mot de räntehöjningar som väntar. De stigande elpriserna drabbar främst Pandox hyresgäster och bara marginellt bolaget i de få hotell de själva driftar.

  • Nyckeltal Pandox Q3 2022 (Q3 2021)
  • Intäkter 1673 (939)
  • Resultat före skatt 1687 (321)
  • Kassaflöde 720 (270)
  • Soliditet 45 % (40 %)
  • Anställda 1171 (603)
Camping

Bra har det också gått för campingjätten First Camp. Märkligt vore det väl annars mitt i sommaren när vi lärt oss hemestra och dessutom öppnat gränserna för utländska gäster.

First Camp har nu 60 campingar med 17 000 platser och 2 800 stugor.

Bolaget är lånefinansierat med 1,3 miljarder kronor i räntebärande skulder, vilket höjer risken inför framtida höjda obligationsräntor. Balansräkningen kunde vara starkare, men mycket tyder på att campingtrenden fortsätter växa även när kunderna får tunnare plånböcker.

  • Nyckeltal First Camp Q3 2022 (Q3 2021)
  • Intäkter 610 (292)
  • Resultat före skatt 267 (134)
  • Kassaflöde 67 (52)
  • Soliditet 15 % (17 %)
  • Anställda u/s (u/s)
Hammarbybacken i Stockholm drivs av Skistar.

Skistar fortsätter satsa på utbyggd kapacitet i liftar och snösystem, men kan ändå redovisa ett lysande resultat för helåret som avslutades den 1 september. Sommarkvartalet går med en förväntad förlust, men satsningen på att locka gäster till fjällen även sommartid fortsätter.

De goda resultaten beror i hög grad på att svenska och danska skidåkare accepterar en prisnivå som kan jämföras med alpernas.

  • Nyckeltal Skistar Q4 2022* (Q3 2021)
  • Intäkter 224 (184)
  • Resultat före skatt – 269 (- 5)
  • Kassaflöde – 56 (41)
  • Soliditet 42 % (40 %)
  • Anställda 1499 (1196)
  • * Avser juni – augusti

Analys: Leif Holmkvist