Annons:

Premium

Detta vet vi om Sunweb

Här är en tidigare opublicerad intervju vd Mattijs ten Brink från sommaren 2021.

Sunweb har sitt huvudkontor och backoffice i Rotterdam. Det finns också centrala funktioner i Zurich, men vd Mattijs ten Brink ger denna intervju i sitt hem i en liten by utanför den stora hamnstaden. Han har varit högste chef på Sunweb sedan hösten 2019 och hann alltså med ett par månader innan corona förlamade reseindustrin. Han var tidigare vd på flygbolaget Transavia i sex och ett halvt år. Transavia är en holländsk lågprisaktör med samma affärsmodell som Wizz Air och Easyjet, alltså flyg kortare sträckor inom Europa med många passagerare i kabinen.

Joost Romeijn

Sunweb startade 1991 av Joost Romeijn, då under namnet Gogo Tours. Man började med skidresor till Österrike, men började snabbt även att sälja sommarresor till Grekland. Affärsidén var från början att sälja allt på nätet. Skidresorna gjordes i början med buss, men man började snart att flyga och använde då Transavia. Det gör man fortfarande, fast i Sverige har man ett avtal med SAS.

Sunweb omsätter 600 miljoner euro och har 500 anställda. Varje år skickar man ut 400 guider till sina destinationer. Målet är att bli en av de största researrangörerna i Europa. Sunweb är förstås med i Kammarkollegiet och ger samma garantier som alla andra seriösa paketresearrangörer. 

Sunweb äger inga hotell eller resorts utan samarbetar med lokala aktörer och har egna guider och personal på plats. 

2019 hade man en miljon kunder. 700 000 reste på sommaren och resten var alpint. Största marknaden är förstås Beneluxländerna Holland och Belgien där man är marknadsledande. Men man säljer också i Tyskland, Danmark och vill in i länder som England och ja Sverige. Som förstås är en liten marknad idag, men Sunweb vill gärna utmana Ving och TUI med stor flexibilitet och garanterat hög kvalitet. 

– Det är full avbokning fram till två veckor innan avresa och vi erbjuder rabatt på PCR-testet. 

Sunwebs vd Mattijs ten Brink tror på en sommar med mycket resande. 

I Sunweb-koncernen ingår ytterligare ett gäng varumärken, men det är inte aktuellt att lansera dem nu i Sverige. Fokus är sommarsemestern. 

I ägargruppen finns fortfarande grundaren kvar, men största ägare är det svenska riskkapitalbolaget Triton. En mindre delägare är bolagets ledning inklusive Mattijs ten Brink. Om det fanns en tidsplan för när en exit skulle ske så försvann den när corona kom. 

Sunweb vill gärna växa genom att köpa upp andra bolag, men just nu finns det inga pengar till detta. 2019 köpte man det holländsk-turkiska reseföretaget Corendon.

Holland är precis som Sverige en mogen online-marknad, det är ingen slump att stora bolag som Booking.com och Expidia föddes här. 90 procent av alla försäljning av resor sker på nätet. Så är det inte i Tyskland och England där Sunweb vill växa när marknaden blir mer digital. När världens äldsta researrangör Thomas Cook gick i konkurs hade de hundratals butiker runt om i UK. När britterna lär sig shoppa på nätet ser Sunweb stora möjligheter för tillväxt. Men det kommer inte att bli lätt. 

– Det är en av världens tuffaste marknader, avslutar Mattijs ten Brink.    

På nytt jobb