Annons:

Fredagskrönikan: Reseindustrin är back on track 

Reseindustrin är back on track. Det finns många tecken på detta. I veckan kom Q-rapporter från Norwegian, Pandox och Scandic. De två sista gör sina bästa kvartal ever. Scandic kan skryta med en marginal på över 20 procent och en dryg miljard i vinst. Man har under pandemin slimmat organisationen så att kostnaderna gått ner. Och sedan efter covid har kapaciteten ökat med sex procent. Nu rullar cashen in. RevPar (pris per tillgängligt rum) når 875 kronor och beläggningsgraden är över 70 procent. Det är siffror som gör att även hotellfastighetsbolaget Pandox kan öppna champagneflaskorna. Deras affärsidé är att hyra ut till Scandic och liknande hotellkedjor runt om i Europa.

”Enda sorgebarnet denna vecka är SAS som tvingades berätta för domaren i USA att bolaget har gjort en förlust de senaste tolv månaderna på svindlande 7,1 miljarder”

Glädjande är förstås också att Norwegian har seglat igenom corona-helvetet och landar på fötterna. Även detta bolag tjänade en dryg miljard på sista raden enligt veckans Q-rapport. Man når en kabinfaktor på härliga 95 procent i sina 69 flygplan. Det är Ryanair-nivå, alltså alldeles utmärkt. 

Enda sorgebarnet denna vecka är SAS som tvingades berätta för domaren i USA att bolaget har gjort en förlust de senaste tolv månaderna på svindlande 7,1 miljarder. Tyvärr tror ingen att det är nu det vänder. Åtminstone inte i vår populära fredagspanel vars svar du läser här vid lunch. 

Framåt då? 

Ja, lågkonjunkturen är snart här, det är alla överens om. 

Men det är oklart hur hårt den drabbar reseindustrin.

Scandics vd Jens Mathiesen såg inga tecken på kris när han svarade på analytikernas frågor efter Q-rapporten. Bokningsläget är fortsatt gott resten av året och nästa år blir Sverige EU-ordförande. Det kommer att elda på hotellpriserna i Stockholm de närmaste sex månader och troligen ge stora möten till andra städer än huvudstaden. Matiesen trodde inte ens att elpriserna skulle bli ett stort problem. Scandic har precis som Skistar hedgat detta för flera år framåt. 

Elpriserna blir tyvärr istället en pinne i hjulet för de små bolagen i reseindustrin som redan går på knäna. Bolag med omsättning under 10 miljoner vet inte hur man hedgar en kostnad. Fokus ligger på att ha huvudet över vattenytan och inte drunkna om det kommer en stor våg. Jag vet detta eftersom jag är partner i sådant bolag: Travel News.

Och nu byter vi perspektiv. 

”De internationella turisterna från speciellt Asien lös med sin frånvaro både i Scandics kvartalsrapport och utmed Göta Kanals stränder i sommar. Dyker de upp nästa år med hjälp av en svag krona och corona-avregleringar i Kina kan det bli en riktigt bra sommar i reseindustrin även kommande år”

I måndags var jag i Granvik utanför Karlsborg och pratade med Göta Kanals partnerbolag. Alltså de som har camping, cykeluthyrning, hotell och glasskiosker utmed Sveriges egen Kinesiska mur. Göta Kanal är ett statlig bolag under näringsdepartementet som förra året omsatte knappt 55 miljoner. De ska serva den 200 år gamla kanalen och sina hyresgäster. Nu ska de få ett nytt bokningssystem av VisBook som gör att deras business ska bli mer digital. 

Jag pratade om Wilhelmina Skoghs framgångar på 1800-talet och förklarade att jag såg alla bolag i rummet som Travel Tech-bolag. På samma sätt direktris Skogh blev miljonär för 150 år sedan med hjälp av stambanan kan vem som helst i rummet bli miljardär hösten 2022 med internet och sociala medier som hävstång.

Det var bara en (1) företagare i rummet som ansåg sig vara ett Travel Tech-bolag (VisBook förstås), men jag tror ändå att jag sådde ett frö och förhoppningsvis spred lite inspiration. 

Men krögaren på Granvik har större problem än sitt Instagram-flöde. Att hitta en kock som vill jobba ute i skogen är inte det lättaste i kommun med 6000 invånare som ligger långt från stambanan och Europavägar. Taxibolaget som körde mig ut i skogen har inte heller någon personal som vill köra efter klockan 17. Marknaden när säsongen maj till augusti är slut är minst sagt begränsad. 

Men det var ändå god stämning bland turistföretagen utmed Göta Kanal. Många hade haft en bra sommar och tjänat hyfsat med pengar. Och man vet att det finns potential även nästa sommar. 

Göta Kanal lockar enligt egen uppgift 3 miljoner besökare varje år. Kan man få varje besökare att köpa en glass till och hyra ytterligare en cykel en dag till så blir det fin utväxling. De internationella turisterna från speciellt Asien lös med sin frånvaro både i Scandics kvartalsrapport och utmed Göta Kanals stränder i sommar. Dyker de upp nästa år med hjälp av en svag krona och corona-avregleringar i Kina kan det bli en riktigt bra sommar i reseindustrin även kommande år. 

Kalla mig gärna dumdristig, men jag är inte speciellt orolig inför nästa års alla kriser.

Avslutar med att tjata om att du ska registrera dig till Travel News Market den 10 november här. Vårt nya bokningssystem Converve gör att vårt event tar ett stort kliv framåt när det gäller professionella möten. 

Alla kanske inte vet det, men jag är också chefredaktör på Travel News systertidning RES. Mina två senaste topplistor i denna publikation hittar du här (allt möjligt) och här (Stockholms hetaste restauranger i Stockholm hästen 2022.

Och med dessa ord vill jag önska alla läsare en härlig helg. 

PS: Grattis till Elisabeth Norrman på Vann, Daniel Nordlund på Hotell Heden och Charlotta Wootten på Nordic Choice som svarade på vår enkät i samband med Travel News Business Forum och alltså vinner ett Premium-abonnemang värt 3000 kronor. Snart finns det över 2000 artiklar med unik kunskap på Premium. 

 

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna