Annons:

Premium

En handelsresandes stöd – så ställs nya krav på hotell

Med pandemin växte hemarbetet starkt. Men när vi nu upptäckt att vi kan arbeta på distans behöver det inte ske från hemmet. Fast hotellen är anpassade för en enda sak: att vi ska tillbringa natten där. Nu kommer nya trenden WFH – work from hotel. Text: Janne Sundling

”Bleisure eller worcation-trenden innebär oavsett att det blir fler nätter hemifrån och höjda krav på hur man bor”

Ta in på ett stockholmshotell på en jobbresa och upptäck att du behöver ha ett möte med några personer en halvdag. För de minsta mötesrummen får du för en halvdag betala mer än ett, ibland två eller tre dygn på hotellets vanliga rum.

Men nu vill allt fler kunna sköta jobbet även på resan, och kanske passa på att var lite turist samtidigt. Då måste hotellen anpassa sig.

Mint House

”Mint House startades 2017 av veteraner från kedjorna Four Seasons och Starwood Hotels and Resorts”

– Hotellrummen byggdes verkligen för en värld där vi bodde hemma och arbetade på kontoret och bara stannade över natten på hotellrummet, säger Will Lucas, grundare och VD för hotellkoncernen Mint House, som inriktat sig på boenden som passar de nya resenärerna till The Globe and Mail.

– Men det traditionella hotellrummet blir mindre och mindre tilltalande ju längre du bor där. Du kommer att vilja ha ett kök, du kommer att vilja ha matvaror, du kommer att vilja ha en dedikerad arbetsyta, för istället för att bara sova och duscha där, behöver du en plats att faktiskt arbeta på, säger han.

I en undersökning svarar en fjärdedel av de yngre anställda kanadensarna att de planerade att ta en blandad affärs- och fritidsresa, kallad ”bleisure” i resebranschen, i år.  

Och det handlar inte bara om kortare resor. För nästan sju av 10 varar en sådan resa vanligtvis mellan en och fyra veckor, medan ungefär 10 procent av resorna är kortare än så, när man lägger till ett par arbetsdagar till förlänga en långhelg. 

Bleisure eller worcation-trenden innebär oavsett att det blir fler nätter hemifrån och höjda krav på hur man bor. 

– Vi tar de allra bästa delarna av ett traditionellt hotell och de allra bästa delarna av en förstklassig Airbnb och sätter ihop dem, säger Lucas om Mint House, som har lägenheter i 14 amerikanska städer. 

– Det är tillförlitligheten, förtroendet och säkerheten som du skulle få på ett märkeshotell men i kombination med den komfort, bekvämligheter och integritet som du får på en Airbnb.  

Mint House startades 2017 av veteraner från kedjorna Four Seasons och Starwood Hotels and Resorts. 

– Trenden vi såg komma accelererade förmodligen med 10 år på grund av pandemin, säger Lucas.

De använder digital incheckning, nyckelfritt inträde via mobilen, och gästerna kan via SMS eller en app beställa matvaror som finns i kylen när de anländer. 

Men de är inte ensamma. Marriott har sett en 15-procentig ökning av vistelselängden i rum på svitnivå och testar 13 nya rumstyper på sitt Bethesda Design Lab, ett experimenthotell i anslutning till företagets huvudkontor. Hotellkoncernen har också utökat sitt utbud av semesterbostäder, Marriott Homes and Villas, från 2 000 hem till mer än 76 000 sedan lanseringen 2019. Nittio procent av Homes and Villas-bokningarna kommer från bolagets lojalitetsprogram Bonvoy.