Annons:

Premium

Flygtrenden – Ute: Business class – Inne: Premium fritidsresor

Flygjätten American Airlines drar ned på sina satsningar i första klass och ökar kraftigt på premium fritidsresor. Där finns lönsamheten de kommande åren, menar bolaget. Text: Janne Sundling

”Vi ser för närvarande inga tecken på att efterfrågan avtar när vi går in i det nya året”

American Airlines kommer att utöka antalet premiumsäten på sina interkontinentala plan med upp till 60 procent under de kommande fyra åren. Där finns lönsamheten, menar de.

En del av förändringen finns i trenden mot blandade fritids- och affärsresor som bolaget i dag har nästan hälften intäkterna i. 

Bolaget satsar också mer på kortdistansflyg och mindre på långdistansflyg, och förlitar sig mer på sina internationella partners för att tillhandahålla det ”största globala nätverket i världen.” 

Mer av flygbolagets långdistanskapacitet ska koncentreras till flygningar till mot lukrativa nav – som London, São Paulo och Tokyo.

Flygbolagets internationella partners inkluderar British Airways och Iberia i Europa; Gol och JetSmart i Sydamerika; och Japan Airlines i Asien.

Resesajten Skift identifierade även ökningen av premiumresor på fritiden som en megatrend för resor 2022.

American Airlines öppnar sommarlinje mellan Reykjavik och Dallas.

American Airlines investeringar ombord kommer att ske på bekostnad av långdistans första klass, en utdöende produkt som flygbolag som Delta Air Lines och United Airlines redan har eliminerat. 

– Vi fortsätter att tro att efterfrågan på flygresor 2023 kommer att vara robust. Vi ser för närvarande inga tecken på att efterfrågan avtar när vi går in i det nya året, sa American Airlines finanschef Derek Kerr på torsdagen. En åsikt som även finns hos konkurrenterna Delta och United, som också ser en stark reseefterfrågan.

Både USA och Europa förväntas hamna i lågkonjunkturer senare i år, eller i början av 2023. Detta kommer mitt i hög inflation, förhöjda energipriser och en stark amerikansk dollar som skadar andra ekonomier.

Den fortsatta återhämtningen av internationella långdistansflyg och företagsresor dröjer. Båda segmenten ligger under 2019 års nivåer, medan fritidsresor och de kortare företagsresorna har återhämtat sig helt och hållet.