Det franska reseföretaget Club Med är bolaget som uppfann all inclusive för över 70 sedan. Idag har konceptet kopierats av alla större researrangörer i världen och utgör en av den centrala motorerna i reseindustrin globalt. Club Meds väg till fortsatt existensberättigande är att satsa fullt på premium. På femtiotalet var man mer budget och bulkresande…
Den nya strategin sattes för tio år sedan av vd:n Henri Giscard d’Estaing. Han har förvandlat bolaget. Club Med har släckt ner de resorts som inte var lönsamma och renoverat de vinstgivande. Bolaget ägs sedan 2013 av den kinesiska konglomeratet Fosun som även äger resterna av Thomas Cook-koncernen.
En Club Med resort har vanligen runt 300 rum och finns över hela världen.
– Vi har inte lagt alla ägg i en korg, förklarar Nicolas Bresch över telefon. Följaktligen äger man en tredjedel av hotellen själva. En tredjedel har leasingavtal och en tredjedel har managementavtal. Bara i Frankrike har man 18 resorter (16 resorter och 2 grupper av Exclusive Collection-chalets i franska Alperna). Målet är att öppna en till två nya per år. Den senaste öppnade i Marbella i Spanien i våras. I Europa har man även enheter i Spanien, Grekland och Italien. I Sverige är man ingen stor operatör. Bara 1000 kunder per år reser från Sverige.
– Men vi satsar mycket på Sverige och tror på stor tillväxt. Vi satsar mycket på familjer och har en kidsclub för barn mellan fyra månader och 17 år.
Club Med har inga egna flygplan, men tar förstås hand om alla transporter till och från resorten.
Men varför ska man resa med er?
– Vi är verkligen all inclusive. Är du i Alperna ingår alltid skidhyra och skidskola. Vi har en return rate på över 60 procent. Det är för att våra gäster är så nöjda och glada. Vi ger verkligen value for money.
Är konceptet all inclusive på väg ut?
– Verkligen inte. Vi ser att stora hotellkedjor, som Accor och Hilton, följer efter oss och erbjuder sin kunder samma sak.
Club Med har även ett mindre kryssningskepp med plats för 300 gäster.
Hur ska man då locka fler svenska kunder?
– Vi ser att speciellt våra långväga destinationer som Maldiverna och Dominikanska republiken är populära bland våra svenska kunder, avslutar Nicolas Bresch.