”Det är bara att inse att det område man brinner för är en planet väldigt långt ut i det politiska solsystemet”
Avtalet är indelat i sju huvudsektioner. Den träiga texten med lockar inte fram någon läslust och mängder av avsnitt med titlar som ”Avgränsningar”, ”Syfte”, ”Metod och Modell”, ”Ägarskap” och liknande.
För att spara tid valde jag i stället för att plöja hela texten att använda dokumentets sökfunktion för att hitta det jag sökte. Jag började med ”järnväg” – 0 träffar. Ajdå, jag provade med ”väg”, det blev en hel del träffar men i samtliga fall som en del i orden ”övervägas” eller ”vägas”. OK, jag testar ”tåg”. Där blev det en träff! Det handlade om återinförande av id-kontroller visade det sig. Det var bara att inse – jag måste söka bredare. Jag valde ”infrastruktur” som nästa ord. Här blev det hela 14 träffar! Det skulle visa sig att det handlade om två områden. Digital infrastruktur och laddinfrastruktur. Inte heller flyg nämns mer än vad gäller gränskontroller och att Bromma ska behövas. Ingenting alltså om att bygga järnvägar, vägar, hamnar eller flygplatser. Jag gick vidare med ”transport”. Det blev sex träffar inom två områden som redan berörts: laddinfra och id-kontroller. Ett sista försök fick ordet ”trafik” bli. En träff, också det kring laddinfra. En allra sista vild chansning: ”turism”. Belönades helt i linje med förväntningarna med 0 träffar.
Det är bara att inse att det område man brinner för är en planet väldigt långt ut i det politiska solsystemet. Inte ens värt några rader i ett 62-sidigt central politiskt dokument. En insikt att bära med sig, inte minst för järnvägen som är väldigt beroende av politiska beslut. Det är inte en viktig politisk fråga. Det kunde man i och för sig fånga upp redan i valdebatten. Det ägnades inte många sekunders sändningstid och inte heller många spaltmillimeter. Det enda konkreta, förutom laddinfrastruktur är, vad jag kan se, att Bromma ska vara kvar. Någon eventuell utveckling av Arlanda nämns inte alls.
”Magplask som nattåget till Hamburg måste undvikas, det är gratisargument till de som är tveksamma till järnvägen”
När det gäller järnvägen (mitt fokus) tror jag man måste delvis ändra sin kommunikation och lämna det ständiga tjatandet om underhållsskulder och ständigt mer pengar. Järnvägen måste förklara vad bra den kan vara, hur mycket den kan bidra med och att järnvägen kan göra en hel del själv. Allt måste inte vara så dyrt. Magplask som nattåget till Hamburg måste undvikas, det är gratisargument till de som är tveksamma till järnvägen. Det går att vara street-smart. Det enklaste är att göra varje tåg större. De flesta resandetåg i Sverige har en kapacitet om ca 300 resande. Dubbelt så stora tåg innebär dubbelt så stor kapacitet. Även om det inte är superenkelt är det inte jättesvårt. SJ har idag kanske 60 Rc-lok över och kanske 15 000 sittplatser över i personvagnar. I stället för att varje fredag och söndag ha helt fullbokade tåg som tvingar folk ut på vägarna eller upp i luften vore det väl ett fint inspel till politikerna att kunna visa en snabb trafikökning. Tror det blir lättare då att få ett intresse och engagemang från politikerna.
Hur var det nu med Tidö? Ja, det är ett slott från 1600-talet uppfört av Axel von Oxenstierna. Det ligger utanför Västerås och ägs av David von Schinkel. Slottet arrangera allehanda slags jakt. Så Ulf och Ebba har säkert varit där tidigare. Jimmy och Johan kan måhända känt sig mer hemma i den stora MC-samlingen med tyngdpunkt på Triumph. David kan nöjt konstatera att avtalet har givit konferensanläggningen en högkaratig marknadsföring.
Text: Mats Nyblom