”De kommer in tidigt hos oss, får sin utbildning av oss, får ökat ansvar, kan få vidareutbildning och klättra på stegen”
Det var inte självklart.
-Vi satte oss ned i mars 2020 för att se efter nya möjligheter, för att snabbt anpassa oss, snarare än se på nedskärningar, berättar Mesfin Tasew Group CEO för Ethiopian Airlines, på Nordic-African Business Summit i Oslo hösten 2022. Många flygbolag gjorde inte det. Vi grep tillfället att utföra hemflygningar för människor i många länder, som charter. Sedan kom behovet av medicinsk utrustning från främst Kina såväl till Europa, som Afrika och Sydamerika och följdes av en global kedja vaccintransporter. För detta räckte inte vår fraktflotta, men vi tog passagerarflyg som preighters och omplacerade stora grupper personal för denna trafik. Där vi kunde; som linjen till Stockholm och Oslo fortsatte vi flyga under hela pandemin. Intäkterna sjönk, men vi gjorde inga förluster. Därför, kunde vi när trycket lättade, snabbt vara tillbaka i all trafik.
Många flygbolag har sett vinster erodera och nya förluster även 2022?
-Vårt bokslut 30 juli i år visade på den största vinsten i bolagets 76 åriga historia, med en omsättning på 56 miljarder SEK och drygt tio miljarder SEK i vinst, säger Mesfin Tasew på sitt lågmälda, lugna sätt. Cargo har givetvis bidragit starkt, men även annan trafik.
Samtliga flygbolag i Norra Europa ständigt reviderar sina affärsplaner och genomför drastiska nedskärningar, hur ser era ändringar ut?
-Vi har inte ändrat något på vår Vision 2045, vår vägkarta mot framtiden. På det viset vet jag i detalj vilka linjer vi ska satsa på och hur många flygplan vi i princip behöver varje år framöver. I höst öppnar vi till exempel Chennai, vår första destination i indien, Zürich och Amman, snart därefter Zimbabwe.Idag flyger vi på fem kontinenter. Men även Australien finns på kartan.
Blir det några ändringar i Skandinavien?
-Trafiken till Stockholm och Oslo har utvecklats mycket väl och vi går över till dagliga flygningar året runt. Frekvenserna kan komma att öka ytterligare och på sikt blir det nog två separata non-stoplinjer till Addis Ababa. Förutom det har vi en framgångsrik skandinavisk frakttrafik som går vidare även till Kina och Korea.
Ni har drygt 60 destinationer bara i Afrika?
-Ja och den kommer vi att utveckla med flera nav och destinationer.
Ni köper in er i andra afrikanska flygbolag?
-Det är vår metod, att inte bara skapa inflöden till huvudnavet i Addis, utan att skapa nya nav och trafiksystem, som för Zambia, Togo-Lamé och Demokratiska republiken Kongo. Nu senast har vi blivit partner till att bygga ett nytt nationell flygbolag Air Nigeria, med 49 procent ägande i partnerskap med den nigerianska regeringen och privata aktörer. Det är inte vinster som är drivkraften här, utan att bygga ett starkt partnerskap. Nigeria är Afrikas folkrikaste och rikaste land och ger oss ett nav i Västafrika.
Ni har ett unikt system för internutbildning som kanske borde uppmärksammas på alla HR-avdelningar i en bekymmersam flygbransch?
– Vi rekryterar egentligen alla chefer internt. De kommer in tidigt hos oss, får sin utbildning av oss, får ökat ansvar, kan få vidareutbildning och klättra på stegen. På så vis vet de hur företaget fungerar, förstår företagskulturen och psykologin hos de som jobbar på golvet och kundernas behov och reaktioner. De lär sig en komplex bransch inifrån.Vi är det största företaget och populäraste att jobba för i Ethiopien. Vi är bland de världsledande i egenutbildade piloter; även kvinnliga och t ex kvinnliga flygmekaniker.
Mesfin Tasew började själv som assisterande mekaniker 1984, gick vägen via supervisor och chefskap inom tekniska-och underhållsavdelningarna, till Chief Operating Officer i elva år och så ett som CEO för Asky Airlines, delägt i Togo Lomé till han 2022 blev Ethiopian Group CEO. Hans företrädare hade börjat som Customer Service Agent.
Konkurrensen i Afrika har ändrats stort de senaste åren. Vilka är era värsta konkurrenter?
– Tyvärr har det inte gått så bra för Kenya Airways och i Sydafrika är läget än värre för SAA. För oss kommer konkurrensen främst från stora globala bolag, som Emirates, Qatar och Turkish Airlines, i Västafrika från Air France. Samtidigt ger den unga befolkningen, avstånden och den ekonomiska utvecklingen Afrika till en enorm framtida flygmarknad, även om Ethiopian nu i kraft av storlek också har globala ambitioner.
I år har vi även fått en rad nya serviceutnämningar av Skytrax.
”Ethiopian är världens fjärde största flygbolag i antal destinationer med 130, varav knappt hälften i Afrika”
Idag är alla era plan ett tvåklassystem; ekonomi och affärsklass. Många flygbolag och rivaler erbjuder premium-economy?
– Det där är en mycket intressant fråga. Vi har många kunder som frågat just efter det och det är något vi nu diskuterar intensivt.
Ethiopian Airlines har idag 148 flygplan i trafik och 46 i orderböckerna. Här återfinns såväl MAX som A350, 787 Dreamliner och fem nya 777F. Men vissa beslut återstår, t ex i valet mellan 350 och 777X som fraktplan eller A320 mot Embraer E2. Den stora flottan Bombardier Q-400 passar perfekt inrikes och regionalt och lär bli långvarig, även om fyra nu byggs om för frakt. Ethiopian är världens fjärde största flygbolag i antal destinationer med 130, varav knappt hälften i Afrika. Ethiopian är full medlem av Staralliansen och har lokala trafikrättigheter Stockholm-Oslo, oftast flugen med Dreamliner. Ethiopian är statsägt, men med en unik kommersiell frihet, som satt kompetens och vinst framför politik.