”Havskraschen AF477 kom att ses som en av de olyckor som förändrade flyget”
På en rättegång som inleds i Paris under måndagen ställs flygbolaget Air France och flygplanstillverkaren Airbus inför rätta anklagade för ofrivilligt dråp i vad som var den värsta flygolyckan i det franska flygbolagets historia.
Det är första gången franska företag har ställts direkt inför rätta efter en flygolycka, och de omkomna passagerarnas familjers advokater har kämpat i flera år för att få fallet till domstol.
Kraschen den 1 juni 2009 skakade flygvärlden när flight AF477 försvann från radarn när den korsade natthimlen under en storm över Atlanten mellan Brasilien och Senegal. Airbus A330 hade försvunnit utan att larma.
Dagar senare hittades flygplansskräp i havet, men det tog nästan två år att lokalisera huvuddelen av flygkroppen och återställa den svarta lådan. Den franska sökinsatsen på havsbotten på upp till 4 000 meters djup pågick i över 22 månader.
Planet hade 12 besättningsmedlemmar och 216 passagerare från 33 olika nationaliteter, som alla dödades.
Havskraschen AF477 kom att ses som en av de olyckor som förändrade flyget. Det ledde till förändringar i säkerhetsföreskrifter, pilotutbildning och användning av flyghastighetssensorer.
Rättegången kommer att handla om detaljer från de sista, ödesdigra minuterna i cockpiten när den förvirrade kaptenen och andrapiloterna kämpade för att kontrollera planet.
När planet närmade sig ekvatorn på väg mot Paris hade det gått in i en så kallad ”intertropisk konvergenszon” som ofta producerar flyktiga stormar med kraftig nederbörd. När en storm drabbade planet hade iskristaller som fanns på höga höjder inaktiverat planets flyghastighetssensorer, vilket blockerade hastighets- och höjdinformation. De automatiska pilotfunktionerna slutade fungera.
Det 205 ton tunga jetplanet störtade sedan.
– Vi har tappat vår hastighet, hörs en biträdande pilot säga i flyginspelningarna, innan andra indikatorer av misstag visar en höjdförlust och en serie larmmeddelanden visas på cockpitens skärmar. – Jag vet inte vad som händer, säger en av piloterna.
Den historiska rättegången kommer att pröva vilken roll flyghastighetssensorerna och piloterna spelar.