Annons:

Premium

“Jag har ett brinnande intresse för alpin utförsåkning”

Magnus Noppa har nytt jobb som ny VD för SLAO. Här svarar han på Travel News på-nytt-jobb-enkät.

Grattis Magnus Noppa, du är har nytt jobb som ny VD för SLAO. Varför valde SLAO:s ordförande Mikael Santoft dig?

– Min erfarenhet! Jag har vigt hela mitt yrkesliv till alpin utförsåkning och jobbat med i princip alla arbetsuppgifter som finns på en skidanläggning. I grunden har jag även jobbat över 10 år med utbildningar för instruktörer på snö.

Varför valde du att arbeta med SLAO?

– Jag har ett brinnande intresse för alpin utförsåkning. Inte bara skid- och snowboardåkning, utan hur det erbjuds till gäster och besökare. Det skall bli riktigt spännande att få dela med mig av min långa erfarenhet då jag både har jobbat inom besöksnäringen och den alpina sporten.

Vad gör SLAO egentligen? (Max fem meningar… )

– SLAO arbete består i huvudsak av tre delar. Utbildning, medlemsservice och kommunikation. Utbildningarna är en stor del av verksamheten med cirka 130 utbildningstillfällen per år. Skidskola, teknik, förebyggande säkerhet och sjukvård. SLAO jobbar också med flera systerorganisationen kring olika branschfrågor rörande säkerhet på fjället, hur vi får fler människor i rörelse samt hållbara lösningar för driften.

 Var är SLAO om fem år?

– Det är i huvudsak en fråga för SLAOs styrelse som består av representanter från Sveriges alla skidanläggningar. Det finns idag en tydlig utarbetad färdplan om hur SLAOs medlemmar skall nå en fossilfri drift av alla skidanläggningar till 2027. Den presenterades för regeringen hösten 2019.

Varför gör en vd hela dagarna?

– Framförallt handlar det om att leda och fördela arbete i den egna organisationen. Samt föra talan för alla medlemsföretag, genom att stötta med kompetensutveckling, information och opinionsbildning. Det handlar om att ge skidanläggningarna i Sverige bästa möjliga förutsättningar.

Hur mycket skidåkning ingår i jobbet?

– Jag kommer att ta alla tillfällen som ges och ser fram emot att åka i Vångabacken i söder till Riksgränsen i norr

 Behövs SLAO, Skistar bestämmer väl allt eller?

– Inte relevant fråga då jag redan har beskrivit vad SLAO jobbar med.

Berätta lite om din bakgrund? 

– Jag var 20 år när började min anställning på Lindvallen i Sälen, det var så min karriär i fjällvärlden startade. Under 5 år arbetade jag med allt man kan tänkas göra på en skidanläggning: liftskötare, snöläggare, skidpatrull, receptionist, skidlärare, aktivitetsledare, liftbyggare/reparatör, restaurangbiträde, skiduthyrare, butiksbiträde. Under flera år var jag ansvarig för Lindvallens snowparksatsning med byggnation av parker och snowboardskola. Egentligen har jag nog gjort allt man kan göra på en fjällanläggning. De första åren bara vintersäsong men sedan blev det året runt. En otroligt bra skola då Lindvallen var i ett mycket expansivt läge och blev Sälenstjärnan. Dessa tidiga år i min karriär skapade nyfikenhet och lade grunden till vad jag jobbar med idag.

1994: Började jag som tränare på Riksidrottsgymnasiet i Malung snowboard via Skidförbundet. Jag fick vara med och lägga grunden till hela snowboardsportens utveckling i Sverige. I samband med detta fick jag ansvar för juniorlandslag och uppdrag för Svenska landslaget. Det blev mycket resor och besök på skidanläggningar och orter världen över. (Europa, Japan Kanada och USA) Något som jag vidare i min karriär har haft stor nytta och erfarenhet av. Under åren som tränare jobbade jag också med utbildningar för snowbordinstruktörer, som utbildningsansvarig på Skidförbundet snowboard. Jag agerade tränare på flera svenska camps och tränare på sommarcamps i bland annat Crans Montana Ch, Mount Hood USA och Folgefonna Norge. Under dessa år hjälpte jag skid- och snowboardmärkena Salomon och Nitro med all kommunikation och presentation av snowboards för butiksled och säljare i de olika organisationerna. Jag agerade även Teamchef med flertalet uppdrag världen över.

2000: VD för Svenska Skiinfo AB. På Skiinfo.se arbetade jag aktivt med försäljning och kommunikation via Internet. Bolaget ägdes i starten av Destinationsweb Scandinavia, men via en fusion med Skiinfo flyttades ägandet till Norska Skiinfo AS och blev på så sätt ett dotterbolag. Skiinfo Sverige, tillsammans med sex andra länder, ägdes och finansierades med riskkapital. Som VD för Skiinfo kom jag åter i kontakt med fjällvärlden och alla svenska skidanläggningar. Tyvärr så blev detta projekt inte så långvarigt då vi var lite för tidiga med digital info och information via internet.

2002 började jag min anställning på Kläppen Ski Resort med en tjänst på marknadsavdelningen med ansvar för webb och event. Under åren 2002–2005 tillträdde jag som TF marknadschef under flera perioder då tidigare marknadschefer gick vidare till annat jobb. 2005 tog jag över hela ansvaret för marknadsföringen och hanterade avdelningen själv.

Foto: Nisse Schmidt/Idre Fjäll

2010 fick jag erbjudande om en tjänst på Idre Fjäll som Marknad- och försäljningschef. I tjänsten ingick ansvar för bokning/säljavdelningen, marknadsavdelningen med TV Idre Fjäll, Grupp och konferens, receptioner och Pernilla Wiberg Hotell. Det blev personalansvar för 54 medarbetare tillsammans med 5 stycken avdelningschefer. Under mitt år på Idre Fjäll blev det mycket kommunikation och digitalisering och vrida om varumärket till ett modernare Idre Fjäll. Jag hade nog varit kvar på Idre Fjäll om vi hade hittat en lösning för familjen och jobb för min sambo.

2012 tillbaka på Kläppen Ski Resort med ny roll som marknad- och försäljningschef. Här har vi gjort en fantastisk resa på 10 år och lyckats vrida varumärket Kläppen Ski Resort till en modern destination. Ökat omsättningen från 100-200 milj och gjort den bästa säsongen någonsin under förra vintern.

Vad lärde du dig på Kläppen Ski Resort? 

Att vrida och vända på varje krona och att jobba i ett dynamiskt team. En fantastisk skidanläggning där vd och ägare är samma person.

Hur ofta är du inne på Instagram på arbetstid?

Flera gånger om dagen då jag även är Social media manager. Viktigt att finnas där gästerna är och på de tider gästerna vill kommunicera med oss.

 Mer tid på Linkedin?

Kan såklart bli mer tid på Linkedin. Är ganska flitig idag och postar Kläppen idag (Videoblogg om livet på Kläppen) och nyheter från Kläppen. Brinner för det digitala med video och bild.

Vad skulle få dig att byta bransch?  

Har aldrig tänkt tanken!

Reseindustrins största utmaning? 

Egentligen är det alla faktorer som påverkar oss utifrån! Just nu med höjda räntor, elpriser, pandemi mm

Namn: Magnus Noppa

Titel: Vd SLAO

Familj: En skidåkande son på 17 år (Elev på Freeski Riksidrottsgymnasiet Malung)

Bor: Sälen

Senaste resa: Nasaré Portugal och Alicante Spanien

Favoritnyckeltal: Beläggningsstatistik och loginätter.

Favorithotell: Hotell Kungsträdgården Stockholm

Favoritfärjebolag: Stena Line (Har jobbat ihop med dom under många år)

Favoritkryssningsbolag: Aldrig varit på en kryssning

Favoritreseapp: Kör mycket bil så jag säger Waze

Flygbolag som jag åker helst med: Tap

Favoritdestination: Sommar: Lisabon. Vinter: Där snön är fluffig och mjuk eller perfekt nypistad.

Min drömresa: Island Lake Lodge Fernie 

Detta vet vi inte om dig: Gillar att titta på Bonde söker fru 😊 TV4