Annons:

Premium

Tuff vinter för Europas lågprisbolag

Det kommer att bli en tuff vinter för Europas lågprisbolag, spår Airline Weekly. Europamarknaden visar tvärare kast mellan högsäsongen sommartid och lågsäsongen vintertid än andra marknader. Text: Janne Sundling

”Flyr har gått med 61 miljoner i underskott och Norse 51 miljoner”

Förutom lågsäsongen drabbas bolagen av stigande bränslepriser och hög inflation. Framförallt påverkas de som startade under pandemin.

Norska Flyr, som startade i juni 2021, förklarade på tisdagen att de reducerar sitt vinterschema drastiskt. I stället för att flyga med tolv plan kommer de använda fem eller sex och ställer många av de 27 destinationer de trafikerade i september. Kvar blir Alicante, Barcelona, Paris och Rom.

– Det har tagit längre tid än väntat att bygga lojalitet bland affärsresenärer på inrikesflyget i Norge, där de tidigare bolagen behåller marknadsandelar, säger Tonje Wikstrøm Frislid, vd på Flyr.

Det går inte heller bättre för norska Norse Atlantic Airways som ställer in flygen till Los Angeles från Oslo och Berlin under vintern, trots att man tänkt hålla igång dem under vintern.

– Vintersäsongen är traditionellt utmanande och i år möter vi dessutom tillkommande börda i form av högre bränslepriser, ökande inflation och osäkerhet kring efterfrågan, säger en talesperson för bolaget.

Flyr har gått med 61 miljoner i underskott och Norse 51 miljoner under första halvåret, skriver Airline Weekly.

SAS förklarade nyligen att de förväntar sig att antalet passagerare kommer att återgå till nivån före pandemin under 2023, även om affärsresandet återhämtar sig svagare.

Wizz Air sa i veckan att de redan närmar sig tidigare nivåer.

Play Airlines vd Birgir Jónsson säger till Airline Weekly att de har “positiva utsikter” inför vintern, speciellt för transatlantiska linjerna. Bolaget startade trafik i juni 2021.

Norwegian Air säger att de ser en normalnedgång i bokningarna för vintern och reducerar sin kapacitet med 28 procent.