Annons:

Premium

Målgrupp på 1,6 miljarder för halalresor

New York Citys turistråd, NYCgo, har lanserat en Halal Travel Guide. Den lyfter fram sevärdheter i stadens fem stadsdelar, halalrestauranger, muslimvänliga hotell och platser för bön, tillsammans med tips från lokalbefolkningen i stadens islamiska gemenskap. Text: Janne Sundling

”År 2028 förväntas muslimer spendera 225 miljarder dollar på resor”

CrescentRating, ett konsultföretag för halalresor, arbetade med NYCgo för att sammanställa guiden. 

”De kontaktade oss och sa: ”Vi är intresserade av den här marknaden”, säger Fazal Bahardeen, grundare och VD för Singapore-baserade CrescentRating. Den arabiska versionen av reseguiden kommer att släppas denna månad

Enligt CrescentRating är den muslimska marknaden värdefull. År 2028 förväntas muslimer spendera 225 miljarder dollar på resor. Av jordens befolkning beräknas 1,6 miljarder vara muslimer.

En rapport från 2019 om muslimska kvinnliga resenärer från Mastercard och CrescentRating visade att den stora majoriteten kvinnor (71 procent) åker på semester med familjen, medan ungefär en tredjedel av resorna görs som en del av en helt kvinnlig grupp, solo eller i en blandad könsgrupp (29, 28 respektive 22 procent). 

Rafat Ali, grundare och vd för resesajten Skift, säger att även många muslimska länder inte har de här turister på sina radar. 

– Det är fantastiskt hur många muslimska länder som inte tänker på att locka muslimska familjeresenärer, eftersom uppfattningen att locka vita västerländska resenärer har mer prestige för dem, vilket är synd, säger han till The Globe and Mail. 

– Se bara på alla länder i MENA [Mellanöstern och Nordafrika] som skyndar sig att öppna upp för turism. Det är uppenbart vad de hoppas kontra vad som är den verkliga långsiktiga marknaden.

En del av problemet kan vara hur resejournalistik utförs. I augusti twittrade Ali om en reseberättelse i The Guardian om Albanien: ”Inte en enda rad om att det är ett muslimskt land”, och att man missat tillfället att belysa varför Albanien är värt att besöka, både för muslimska och icke-muslimska resenärer.

Bahardeen säger att det mesta av CrescentRating arbete nu är med icke-muslimska länder, inklusive Hong Kong, Singapore och Spanien. 

Målet är att få dessa nya länders turistråd att inse marknadens potential. Som i NYCgo:s 24-sidig guide. 

–Det är ett meddelande. Att vi är öppna för att välkomna muslimer, säger han.