Annons:

Premium

“Jag var bara tvungen att tacka ja”

Turistprofilen Erika Strehlenert Rosander har nytt jobb på Tyréns. Här svarar hon på Travel News på-nytt-jobb-enkät. Hon går nu från statlig tjänsteman till timräknare och konsult. - Det känns kul och bra. Jag är starkt utvecklingsorienterad och det är roligt att komma till ett företag och arbetsområde som har så fina förutsättningar men där det samtidigt finns mycket att ta sig an för att utveckla tjänsten och Tyréns samlade kompetens.

Grattis , du har nytt jobb på Tyréns. Varför valde de dig?

Tack! Jag skulle tro att det beror på att jag har en lång bakgrund inom turism och besöksnäring, där jag jobbat i flera olika roller och hos olika typer av arbetsgivare: i näringslivet, för staten och regionalt. Jag kan frågeområdet helt enkelt. Jag har även erfarenhet av destinationsutveckling och konkret samverkansarbete mellan många parter, där det sistnämnda är en förutsättning i nästan allt utvecklingsarbete inom turism. 

Varför valde du att arbeta med Tyréns?

Tyréns är en stark aktör med en både bred och djup kompetens inom många av de områden som är så viktiga för turismens utveckling, såsom fysisk planering, infrastruktur och transporter, kulturmiljö och inte minst hållbarhet. Företaget visar också att de tar turism och besöksnäring på allvar och har en stark ambition att driva området och sin egen kompetens framåt. Att få chansen att vara med på en sådan resa var jag bara tvungen att tacka ja till.

 Vad gör du hela dagarna?

Som nyanställd sätter jag mig in i verksamheten, alla de kompetenser som finns här och kollegornas erfarenheter av aktuella frågor, utvecklingsmöjligheter och arbetssätt. Vi diskuterar tillsammans hur vi kan bidra till att möta de behov som finns bland besöksnäringens aktörer. Jag sätter mig också in i det konkreta redskap som Tyréns har utvecklat, Destination 2030, och hur det kan användas. Framöver planerar vi att synas även mer externt och erbjuda bland annat frukostseminarier där vi berättar mer om våra tjänster och kompetenser. 

Berätta lite om din bakgrund?

Jag är ursprungligen journalist och ekonom, och kom in i besöksnäringen via en roll som presschef och kommunikationsstrateg på Visita, dåvarande Sveriges- Hotell- och Restaurangföretagare. Jag hade förmånen att driva en rad branschfrågor och utvecklingssatsningar och jag blev biten av att på olika sätt jobba för att stärka svensk besöksnäring. Kommunikation och strategisk utveckling är tätt sammanlänkade och när jag efter tio år lämnade Visita var det till en roll som projektledare för destinationsutveckling av Stockholms skärgård. Vi döpte projektet till Skärgårdsstrategin. Det var en del av Tillväxtverkets program Hållbar destinationsutveckling och resulterade bland annat i samarbetsplattformen Stockholm Archipelago. Genom projektet lärde jag mig mycket om vad som krävs för att skapa konstruktiv samverkan, få snurr på utvecklingsprocesser och bygga hållbara lösningar som överlever även efter en kortare satsning. Sedan var det naturligt att söka sig till Tillväxtverket och jobba med besöksnäringsfrågorna nationellt, utifrån Tillväxtverkets roll som samordnande myndighet inom turism. Jag tog med mig både näringslivets och regionala och lokala aktörers perspektiv och kunde använda de erfarenheterna i strategiskt arbete för besöksnäringen i Sverige. Jag har bland annat jobbat med myndighetssamverkan och genomfört insatser inom områden som transportinfrastruktur, investeringsfrämjande och kunskap om pandemins påverkan på näringen. En annan satsning var Visit the Future – ett projekt som Svensk Turism tog initiativ till och som fokuserade på besöksnäringens koppling till stora framtidsfrågor. Jag har också arbetat internationellt. Globalt, i EU och i Norden finns en hög aktivitet inom turismpolitiska frågor och pandemin har drivit på engagemanget ytterligare. Under ett år var jag utlånad till jobbet som utredningssekreterare i den statliga utredning som skrev betänkandet SOU 2017:95 Ett land att besöka. Jag har även varit ledamot i Sjöfartsverkets styrelse.

Vad lärde du dig på Tillväxtverket?

Jag fick god inblick i hur en statlig verksamhet fungerar och hur det är att arbeta med utveckling av näringsliv och platser i en miljö som är styrd av regleringsbrev, regeringsuppdrag och budgetprocesser. En myndighet är en spännande och komplex arbetsplats och det är intressant att få sätta sig in i hur allt fungerar och själv bidra i arbetet. Mer konkret i mitt eget jobb lärde jag mig mycket om de statliga verksamheter som har uppdrag som berör besöksnäringen, från helt centrala Visit Sweden till myndigheter med turism som en liten del av uppdraget, som Trafikverket, Statens fastighetsverk och Arbetsförmedlingen. Ett område där Tillväxtverket är centralt är regelförenkling, och det var lärorikt att få följa förenklingsarbetet från insidan. Slutligen vill jag framhålla alla de aktörer i besöksnäringen som deltar i myndighetens nätverk eller genomför projekt som Tillväxtverket finansierar och som frikostigt berättar om sin verklighet. Deras berättelser är enormt viktiga för att staten ska kunna fånga upp utmaningar och behov i besöksnäringen som i sin tur ligger till grund för nya satsningar. 

Från statlig tjänsteman till timräknare och konsult. Hur känns det?

Det känns kul och bra. Jag är starkt utvecklingsorienterad och det är roligt att komma till ett företag och arbetsområde som har så fina förutsättningar men där det samtidigt finns mycket att ta sig an för att utveckla tjänsten och Tyréns samlade kompetens. Jag tror att det finns många likheter mellan mitt förra jobb och det nya: Det handlar om att löpande sätta sig in i ganska komplexa frågor, förstå var det efterfrågas insatser, vilka aktörer som vill eller bör bidra och att kunna bistå med stöd för att driva frågor och lösa problem.

Vad lär man sig i OECD:s turismkommitté?

Inte minst lär man sig att många länder brottas med liknande frågeställningar och utmaningar. Det är slående hur exempelvis pandemins effekter sett väldigt lika ut runt jorden, även om effekterna är ännu större och mer påtagliga för länder som är starkt beroende av turism. Utmaningar kring hållbarhet, digitalisering och kompetensförsörjning är områden som alla länder brottas med, och kommittén ger möjlighet att lyfta fram och dela exempel och erfarenheter. Det gör att samtalsklimatet ofta blir väldigt bra runt bordet. Kommittén tar fram fördjupande rapporter med förslag på hur länderna kan lägga upp sitt turismpolitiska arbete. Som delegat och medlemsland bidrar man med inspel och underlag i det arbetet. Därutöver lär man sig lite grann om hur internationellt arbete fungerar i praktiken. Hur processer och möten planeras och läggs upp.

 Du är en del av Tyréns ökade satsning på att hjälpa svenska resmål och destinationer till att bli mer hållbara. Projektet går under namnet Destination 2030. Kan du berätta kort om detta projekt?

Destination 2030 är ett strukturerat arbetssätt, ett verktyg, som hjälper platser, destinationer och företag att arbeta mer strategiskt och strukturerat med hållbarhet. Det har hämtat inspiration från Unescos verktygslåda för hållbar turism, en internationellt etablerad modell som ger riktning och stadga i hållbarhetsarbetet. Destination 2030 är samtidigt anpassat för svenska förhållanden och för att kunna vara flexibelt utifrån var i en utvecklingsprocess en destination eller en aktör befinner sig. Den som är nyfiken kan göra ett hållbarhetstest som finns på Tyréns webb för att få en känsla för nuläget. Testet ger inget facit utan ett sätt att börja ta sig an den stora ”elefant” som hållbar utveckling kan kännas för många. Vi berättar självklart gärna mer om Destination 2030 och hur verktyget är upplagt.

Hur ofta är du inne på Linkedin på arbetstid?

Några gånger i veckan kollar jag mitt LinkedInflöde men oftast inte på arbetstid. Kanske att jag blir lite mer aktiv i min nya roll. Det är ett bra verktyg för nätverkande och för att hålla koll på omvärlden.

Vad skulle få dig att byta bransch?

Jag vill helst inte se frågor så tydligt branschorienterade. Vi jobbar med samhällsutveckling och samhällsbyggnad där turism och besöksnäring är en del som hänger tätt ihop med andra delar. Så fortsatt arbete inom samhällsbyggnad där besöksnäringens behov och möjligheter konkret tas tillvara är ett drömområde. Sedan gillar jag verkligen att jobba, så generellt samhällsrelevanta, spännande och utmanande arbetsuppgifter lockar mig, där jag också får utlopp för min sociala och kommunikativa sida. 

Reseindustrins största utmaning?

Att hitta sin roll i det ”nya normala” med sunda strukturer och ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbara företag – det vill säga efter pandemins chockverkan, i en värld med geopolitiska spänningar och med högt tryck på grön omställning. I detta ingår att både kompetensförsörjning och transportsystem måste fungera.

Namn: Erika Strehlenert Rosander

Titel: Utvecklingsledare turism och besöksnäring

Familj: Gustaf 59, IT-chef, Klara 21 och Magdalena 19.

Bor: Enskede

Senaste resa:  Wien, på studieresa med nya jobbet

Favoritnyckeltal: Turismens andel av BNP

Favorithotell: Det var länge sedan jag bodde på hotell i Sverige men var imponerad av Yurbban Passage i Barcelona där jag bodde i somras

Favoritreseapp: Alla väl fungerande lokaltrafikappar

Flygbolag som jag åker helst med: Alla bolag som funkar, har ett bra miljötänk, justa arbetsvillkor och där den mest basala servicen ingår i priset.

Favoritdestination: Omöjligt att svara på – är alldeles för nyfiken. I privat resande lockas jag av kulturmiljöer. Jag återkommer gärna till Industrilandskapet i Norrköping, till exempel.

Min drömresa: En trädgårdsresa i Europa

Detta vet vi inte om dig: Jag är trädgårdsentusiast och lägger en stor del av min lediga tid bland blommor och blad.

  • Tyréns är ett av Sveriges större konsultföretag inom samhällsbyggnad. I samspel med kunder och partners skapar man hållbara lösningar inom stadsutveckling och infrastruktur. Bolaget har 3 000 medarbetare och verksamhet i Sverige, England, Estland, Litauen, Polen och Bulgarien.