”Vi kan nu se efter nedskrivningen med 9,5 miljarder att vi inte kommer att donerat något”
Carlsberg hamnade i blickpunkten efter Rysslands attack mot Ukraina i februari. De lovade i mars att donera hela överskottet från sin ryska verksamhet till krigets offer i Ukraina.
Bara under 2021 gjorde de ett driftsöverskott på ryska verkamheten med 682 miljoner danska kronor (950 miljoner SEK).
Men Carlsberg har inte donerat några pengar och inte heller kommer att göra det.
Deras ryska bryggerier fortsätter tillverkningen, samtidigt som de söker en köpare till ryska dotterföretaget. Då anser de sig tvungna att skriva ned värdena i Ryssland med 9,5 miljarder kronor (13 miljarder SEK).
Det bokförda värdet är i dag nere på 10 miljarder danska kronor (ca 14 miljarder SEK).
Men den 9 mars lät det annorlunda:
”Varje form av överskott som skapas under den humanitära katastrofen kommer att bli donerat till humanitära hjälporganisationer”, skrev de i ett pressmeddelande.
– Vi sa att vi skulle donera eventuell överskott från Baltika (Carlsbergs ryska bolag) på en tidpunkt då det inte fanns beslut om att lämna Ryssland, skriver Tanja Frederiksen, presschef i Carlsberg, i ett mejl till Berlingske.
Men budskapet om en ”stor donation” gavs även i ett meddelande till danska börsen den 28 mars.
– Det skedde på en tidpunkt när vi inte hade full överblick över de finansiella konsekvenserna. Vi kan nu se efter nedskrivningen med 9,5 miljarder att vi inte kommer att donerat något, för vi har ett stort underskott. Vi har gått från ett förväntat överskott, till en stor förlust, fortsätter hon.
”Det slår tillbaka som en boomerang om man inte kan leva upp till löftet om stora donationer”
Carlsberg gjorde under början av mars en mindre donation på 75 miljoner danska kronor till hjälporganisationer.
Den uteblivna donationen slår tillbaka mot Carlsberg.
– Det slår tillbaka som en boomerang om man inte kan leva upp till löftet om stora donationer. Det är också farligt att göra det, för integritet spelar en stor roll för hur folk uppfattar företag, säger Jacob Dahl Rendtorff, professor i ledarskapsfilosofi och företagsetik på Roskilde universitet till Berlingske.
– Det är inte bara oprofessionellt, men vilseledande när Carlsberg visste att det inte skulle bli något överskott, säger varumärkesexperten Frederik Preisler till tidningen.
Carlsberg har åtta bryggerier i Ryssland med cirka 8 400 anställda och etablerade sig där 2008. När attacken mot Ukraina inleddes fanns det röster för en global bojkott mot företaget. I slutet av mars förklarade de avsikten att sälja hela verksamheten i landet.
Försöken att sälja ryska verksamheten fortsätter, men företagets besked är att de inte kommit att ha lämnat Ryssland förrän mitten av 2023.