“Tekniken måste bli bättre så konsumenter lätt kan se totalpris och flygbolagen behöver värdesätta sina samarbetspartners”
Detta tycker jag om flygbolagens och OTA:ernas affärsidé att sälja på resenärerna extra saker. Från placering till bagaget till lotter.
Marcus Östlundh, vd HKC Hotels:
Fullt rimligt. Det innebär ju en prisdifferentiering mot olika målgrupper.
Linda Bjernstål vd Tondere:
Som konsument så är det numera svårt att hitta rätt i en djungel av olika prissättningsmetoder. Det blir svårt när det ingår bagage på en sida och nästa sajt kostar bagaget på samma flight. Kan förstå det utifrån OTA perspektiv då det är svårt att att nå lönsamhet utan addon produkter. Det är en balansgång, det är ju inte speciellt användarvänligt och kan skrämma bort kunder från OTA till flygbolagens hemsidor istället . Tekniken måste bli bättre så konsumenter lätt kan se totalpris och flygbolagen behöver värdesätta sina samarbetspartners. OTA levererar enorma mängder revenue och tar hand om alla kunder vilket borde vara win win för flygbolagen .
Didrik von Seth, vd SRF:
Ett smart sätt att öka intäkterna och en bra möjlighet för kunden att bestämma hur mycket som skall ingå i resan.
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian:
Alla företag vill erbjuda extra tjänster och service men det får inte gå till överdrift – då riskerar man att tappa kunden och försäljningen.
Jari Virtanen, vd Stena Line Travel & Retail Group:
Huvudsakligligen handlar detta om kundens valfrihet eller inte. Däremmott råder det dock inget tvivel om att transparensen kan öka.
Cecilia Saberi, kommunikationsansvarig Hertz Sverige:
Hmm, jag upplever att man får ganska tydliga svar när man ger sig in i bokninsgsprocessen. Det tar visserligen lite tid men all information finns där – bara man tar sig tid. Det kanske är ett större upplevt problem i snabbmatslandet USA där allt ska gå snabbt och serveras kunderna. I teorin en bra tanke, dock upplever jag inte att det är det största problemet man behöver lägga fokus på.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group:
Om ancilleary sales görs på rätt sätt, det vill säga erbjuda relevanta produkter som ger ett tydligt värde och på ett elegant sätt, så är det en win win för både kund och bolag.
“Deras reklamfilm visar ett mörkt och dystert Sverige”
Detta borde Visit Sweden marknadsföra istället:
(Alltså en plats, trend eller företeelse.)
Marcus Östlundh, vd HKC Hotels:
Vår vackra huvudstad och fina natur. Toppa det med det svenska musikundret så kommer turisterna.
Linda Bjernstål vd Tondere:
Det ligger i tiden med skog och hållbarhet så jag förstår varför de valde ett kusligt skogstema. Finns massor att plocka fram som är kul, framförallt en del kulturella företeelser.
Didrik von Seth, vd SRF:
Mer målgruppsinriktad marknadskommunikation baserad på destinationer och aktiviteter
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian:
Deras reklamfilm visar ett mörkt och dystert Sverige. Det är synd tycker jag. Sverige är ett oerhört vackert landa med både berg och hav med härliga stränder. Det ljusa och vackra landskapet tycker jag att man borde marknadsföra istället. Kanske även visa på variationen; vi har skidåkning, vandring, stränder, skog, en makalös storstad och många charmiga mindre orter och byar. Reser man till Sverige kan få en resa som passar alla behov och intressen.
Jari Virtanen, vd Stena Line Travel & Retail Group,
Sveriges starka varumärke som musiknation!
Cecilia Saberi, kommunikationsansvarig Hertz Sverige,
De utländska turister som jag har mött i mitt jobb under sommaren framförallt har uteslutande varit på road trips i den fantastiska svenska naturen. Vår fantastiska natur är ändå oslagbar även om den alltid lyfts i marknadsföringen om Sverige. Men varför inte något så svenskt som svampplockning under hösten? 🙂
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group.
Visa upp Stockholms mycket bra och varierade matscen, till exempel genom att delfinansiera en Netflixproduktion som följde allt från Björn Frantzén till kebabkockar i förorten.
“Varningssignalerna har funnits en längre tid gällande Detur, men vet inte vilken befogenhet berörda myndigheter hade kunnat ingripa med gällande regelverk”
Vad ska man göra för att hålla skojare som Detur borta från reseindustrin?
Marcus Östlundh, vd HKC Hotels:
Tyvärr inte mycket att göra. Men fördelen med såna här fall är att konsumenter påminns om att det finns en poäng i att se bortom pris – och även väga in stabila varumärken i köpbeslutet.
Linda Bjernstål vd Tondere:
Kommer alltid finnas oseriösa aktörer på marknaden. Går det så går det strategi.
Didrik von Seth, vd SRF:
Den nuvarande resegarantilagen där arrangörer ställer individuella garantier är en bra utgångspunkt. Regeringens pågående utredning av resegarantisystemet tittar på hur regelverket kan förbättras där särskilt fokus sätts på hur nya eller svajiga bolag skall hanteras. Från detta förväntar vi oss att nya krav kommer att komma tillrätta med en del problem som detta.
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian:
Ställa sunda och rättvisa krav för alla researrangörer som vill verka i Sverige. Man ska inte få göra som man vill, det skadar hela branschen och straffar de som gör rätt. Det ska vara tryggt och enkelt för resenärer att boka charter via charterbolagen och flyg via flygbolagen. Valfrihet är bra.
Jari Virtanen, vd Stena Line Travel & Retail Group:
Är det klarlagt att det handlar om skojeri? Jag gissar att det mera handlar om efterdyningar till Covid, tillgång till kapital i en kombination med management förmåga, än skojeri.
Cecilia Saberi, kommunikationsansvarig Hertz Sverige:
Önskar jag hade svar på det. Är oinsatt i vilka instanser som finns som kan bevaka skojare i branschen.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group:
Varningssignalerna har funnits en längre tid gällande Detur, men vet inte vilken befogenhet berörda myndigheter hade kunnat ingripa med gällande regelverk.
Trist hur som helst att gäster blivit så oerhört illa behandlade och trist för oss alla övriga seriösa aktörer att problemfyllt resande återigen kommer i fokus i media, det är det sista vi behöver just nu.